Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPirinen, Hanna
dc.contributor.authorRyynänen, Suvi
dc.date.accessioned2024-06-17T06:53:40Z
dc.date.available2024-06-17T06:53:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95929
dc.description.abstractTässä taidehistorian maisterintutkielmassa tutkitaan sitä, miten 1800-luvun populaari uskonnollinen kuva on vaikuttanut suomalaiseen alttaritaulumaalaukseen. 1800-luvulla alttaritauluja maalattiin kansainvälisten, tunnettujen teosten mukaan. Mallikuvat levisivät tehokkaasti jäljenneteollisuuden levittäminä painotuotteina. Erityisenä tarkastelun kohteena on Sumiaisten kirkon alttaritaulu Ylösnoussut Kristus (1891), jonka on maalannut Widolfa von Engeström-Ahrenberg (1845-1914). Tutkimuksessa hyödynnetään monitieteisiä lähestymistapoja. Sumiaisten alttaritaulun sisältömaailmaa ja merkityksiä avataan Erwin Panofskyn ikonologisen tulkintamallin avulla. Alttaritaulua tarkastellaan myös osana laajempaa vertailuaineistoa, joka koostuu 1800-luvun loppupuolen eurooppalaisista kristillisaiheisista maalauksista ja veistoksista ja niitä toisintavasta jäljennösgrafiikasta. Aineistoa on koostettu myös arkistomateriaalista, johon kuuluu Suomen Taideyhdistyksen näyttelyluetteloita sekä aikakauden sanomalehtikirjoittelua. Taidemaalari Widolfa von Engeström-Ahrenbergin elämänvaiheet ja ura asetetaan aikakauden yhteiskunnallista taustaa vasten elämänkulkuanalyysissa. Analyysi osoittaa, että Sumiaisten kirkon alttaritaulun mahdollisina innoittajina voidaan nähdä 1800-luvun jäljennetyimpien eurooppalaisten taidemaalareiden tunnettuja teoksia. Merkittävimpiä yhtäläisyyksiä havaitaan tanskalaisen Carl Blochin maalaamaan Pyhän Jaakobin kirkon alttaritauluun (1881), jonka sommitelmassa on myös kuvattu Kristushahmo kahden polvistuneen enkelin kanssa. Ylösnousemus alttaritaulun aiheena on perinteinen, Kristuksen jumalallista puolta korostava aihe. Kun alttaritaulua tulkitaan kulttuurihistoriallista taustaa vasten, voidaan tiettyjen symbolien, kuten suurikokoisen liljan, nähdä viittaavan myös esoteeriseen ajatteluun, joka levisi muuttuvassa yhteiskunnassa 1800- ja 1900-lukujen taitteessa. Widolfa von Engeström-Ahrenbergin esimerkki heijastelee ajan taiteilijanaisille tyypillistä elämänkulkua. Laajan taidekoulutuksen saaneen taiteilijan ura hidastui, mutta ei päättynyt avioitumisen ja perheen perustamisen seurauksena.fi
dc.format.extent57
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherSumiainen
dc.subject.otherWidolfa von Engeström-Ahrenberg
dc.title1800-luvun uskonnollisen painokuvan vaikutus suomalaiseen alttaritauluun : esimerkkinä Widolfa von Engeström-Ahrenbergin Ylösnoussut Kristus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406174695
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineArt Historyen
dc.contributor.oppiaineTaidehistoriafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi310
dc.subject.ysoalttaritaulut
dc.subject.ysotaidehistoria
dc.subject.ysokirkkotaide
dc.subject.ysoikonografia
dc.subject.ysotaidemaalarit
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright