Yrityskauppojen vaikutus ostavan yrityksen taloudelliseen suorituskykyyn
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
Copyright
© The Author(s)
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee yrityskauppoja tehneiden yritysten suorituskykyä suhteessa vertailuryhmään ja tutkimaan aiemmissa tutkimuksissa löydettyjen tekijöiden vaikutusta yrityskauppojen onnistumiseen. Tutkielma tarkastelee kahta pääkysymystä:
1. Vaikuttavatko yrityskaupat positiivisesti yritysten taloudelliseen suoriutumiseen?
2. Selittävätkö tietyt yritysten ja yrityskauppojen ominaisuudet yrityskauppojen onnistumista?
Toisen kysymyksen osalta tutkitaan tilastollisia menetelmiä käyttäen erityisesti kotimaisuuden vs. ulkomaisuuden vaikutusta yrityskauppojen jälkeiseen suorituskykyyn. Tutkielman ensimmäinen hypoteesi perustuu aiempaan meta-analyysiin, joka osoittaa, että yrityskaupat eivät yleisesti johda positiiviseen taloudelliseen kehitykseen. Lisäksi tutkielma tarkastelee kotimaisten ja kansainvälisten yrityskauppojen vertailua yhtiön taloudelliseen suorituskykyyn vuosina 2018–2021. Selitettävänä muuttujana tutkimuksessa toimi oman pääoman tuoton muutos. Kontrollimuuttujiksi lisättiin suorituskyvyn mittareita kuten koko pääoman tuottoprosentin muutos, käyttökatteen muutos, maksuvalmiutta mittaavan current ration muutos ja markkina-arvon muutos. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lineaarista regressioanalyysia ja keskiarvojen vertailussa riippumattomien otosten t-testiä.
Lineaarinen regressiomalli osoitti, että ROE:n muutoksesta yli 70 % selittyi, pääasiassa ROA:n ja ROE:n vahvan korrelaation myötä. Muiden muuttujien vaikutus oli vähäistä, eivätkä tulokset olleet tilastollisesti merkitseviä. Myöskään t-testin perusteella kauppoja tehneiden ja tekemättömien yhtiöiden välillä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa, vaikkakin kauppoja tehneiden ROE:n muutos oli keskimäärin 6 %-yksikköä heikompi.
Yrityskaupat ovat olleet suosittu strateginen työkalu kasvun ja menestyksen saavuttamiseksi, mutta tutkimustulokset viittaavat siihen, että ne eivät välttämättä johda parempaan tulokseen omistajien kannalta. Vaikka yrityskauppoja tehdään, niiden vaikutukset omistajien saamaan tuottoon voivat olla negatiivisia, kuten myös aiemmat tutkimukset osoittavat.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yritysvastuuluokituksen vaikutus listattujen pohjoismaisten yhtiöiden taloudelliseen suorituskykyyn
Leikonen, Nea (2022)Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella, onko vastuuluokituksella yhteyttä yrityksen taloudelliseen suorituskykyyn, jota on mitattu kokonaispääoman tuoton sekä osaketuoton kautta. Yritysvastuulla tarkoitetaan ... -
Päästökaupan vaikutus suomalaisyritysten taloudelliseen menestykseen
Grotenfelt, Ilmari (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan Euroopan Unionin päästökaupan vaikutusta suomalaisyritysten taloudelliseen menestykseen käyttäen suomalaista tilinpäätösaineistoa. Keskeisimmät huolet päästökaupan vaikutuksista liittyvät ... -
Markkinoinnin vaikutusvalta suomalaisissa yrityksissä : sitä vahvistavat tekijät ja yhteys yrityksen suorituskykyyn
Kuusisto, Hanna (2024)Markkinoinnin vaikutusvallan mahdollinen heikkeneminen ja markkinoinnin kyky tukea yrityksen suorituskykyä ovat puhuttaneet ammattilaisia niin liiketoiminnan kuin tieteellisen tutkimuksen kentällä. Vaikka aihe on kerännyt ... -
HIT-harjoittelun vaikutus maastopyöräilijöiden suorituskykyyn ja hermo-lihasjärjestelmän toimintaan
Piirala, Mika (2014)HIT (high intensity training) – harjoittelua ja sen vaikutuksia suorituskykyyn on tutkittu paljon mutta hermo-lihasjärjestelmän toimintaan liittyviä tutkimuksia on varsin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ...