dc.contributor.advisor | Pääjoki, Tarja | |
dc.contributor.author | Ojalehto, Mette | |
dc.date.accessioned | 2024-06-14T06:21:13Z | |
dc.date.available | 2024-06-14T06:21:13Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95863 | |
dc.description.abstract | Käsittelen tutkielmassani groteskin piirteitä Parikkalan patsaspuistossa. Parikkalan patsaspuiston on luonut taiteilija Veijo Rönkkönen (1944–2010) ja puistoa pidetään yhtenä merkittävimpänä ITE-taiteen kokonaisuutena Suomessa. Tutkimusmenetelmiä tutkielmassani ovat teorialähtöinen sisällönanalyysi ja teemoittelu. Groteskin piirteitä tarkastelen venäläisen kirjallisuudentutkijan Mihail Bahtinin teorian mukaan. Hyödynnän tutkielmassani erityisesti Bahtinin teosta François Rabelais: keskiajan ja renessanssin nauru (1965). Groteskin piirteet valitsin kirjasta teemoittelun avulla. Tutkielmassani käsittelen groteskin piirteitä karnevalismi, ambivalenssi ja ruumiillisuus.
Karnevalismi näkyy Rönkkösen veistoksissa erityisesti patsaskulkueessa, johon on kuvattu kymmeniä karikatyyriveistoksia. Ambivalenssi näkyy puistossa kauhun ja komedian, elämän ja kuoleman, sekä kauniin
ja ruman yhdistymisenä. Ruumiillisuus tulee esille erityisesti teoksessa Reikäenkeli (1962), jonka ruumis on jakautunut kahtia muodostaen kaksi suurta aukkoa veistoksen keski- ja alaosaan. Ruumiillisuuden kuvaukseen liittyvät olennaisesti myös veistosten avonaiset suut ja suissa olevat hampaat. | fi |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Parikkalan patsaspuisto | |
dc.subject.other | Veijo Rönkkönen | |
dc.subject.other | ITE-taide | |
dc.subject.other | Mihail Bahtin | |
dc.title | Groteskin piirteet Parikkalan patsaspuistossa ja Veijo Rönkkösen taiteessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406144629 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | nykykansantaide | |
dc.subject.yso | kuvanveisto | |
dc.subject.yso | nykykansantaide | |
dc.subject.yso | patsaat | |
dc.subject.yso | groteski | |
dc.subject.yso | kansantaide | |
dc.subject.yso | taide | |