Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautiainen, Antti
dc.contributor.authorYlönen, Matti Tapio
dc.date.accessioned2024-06-12T16:29:37Z
dc.date.available2024-06-12T16:29:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95819
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli löytää kriittisiä menestystekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon yrityksen suoritusmittareiden kehittämiseen. Erityisesti tutkimuksessa haluttiin kehittää suoritusmittareita johtamisen välineenä hyvinvointialueen kontekstissa. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksen ensimmäisessä osassa tarkastellaan suorituksen mittaamista ja toisessa osassa suorituksen ja muutoksen johtamista. Tekijöitä, joita tulisi huomioida suoritusmittareiden kehittämisessä, tarkastellaan aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden kautta. Tutkimuksessa esitetään mahdollisia menestystekijöitä, jotka osaltaan ovat avuksi sisäistä suoritusmittaristoa päivitettäessä, kun strategiaa kirkastetaan. Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, jossa oli konstruktiivisia piirteitä. Ensisijaisena tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelututkimusta, jossa oli puolistrukturoituja piirteitä. Case-tutkimuksessa toteutettiin neljä eri haastattelua, joissa haettiin strategisia kehittämistavoitteita ja -toimenpiteitä. Haastattelukysymykset jaoteltiin yrityksen nykyisen strategian näkökulmien mukaan. Näiden lisäksi tutkimukselle antoivat näkemyksiä kaksi hoiva-alan asiantuntijaa. Lisäksi tutkijalla on ollut osallistuvaa havainnointia kohdeyrityksestä sertifioidun laatujärjestelmän rakentamisen ajalta vuosilta 2018–22. Tutkimuksen tuloksien analyysi oli aineistolähtöinen, jossa oli piirteitä teoriasidonnaisesta menetelmästä. Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin strategisesti kriittisiä menestystekijöitä suoritusmittareiden kehittämisen avuksi. Näitä olivat muutoksen ennakointi, asiakkuuksien laatu ja henkilökohtaiset asiakassuhteet, ketterä ja innovoiva yhteistyökumppani osana muutoksessa, ydinprosessien tehokkuus ja jatkuva parantaminen, työhyvinvointi ja oppiva organisaatio sekä hyvä tiedonvälitys. Tutkimuksessa rakentui tasapainotettu kriittisten menestystekijöiden kokonaisuus, josta on todennäköisesti hyötyä varsinaisen tasapainotetun suoritusmittariston kehittämiseen muutosstrategian toteuttaminen avuksi. Tutkimuksessa rakentui myös uusi konstruktio keskeisestä Tietojärjestelmä-näkökulmasta.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY
dc.titleSuoritusmittariston kehittäminen johtamisen välineenä sosiaali- ja terveydenhuollon case-yrityksessä
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406124586
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAccounting and Corporate Financeen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimi ja yritysrahoitusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY