dc.contributor.advisor | Hiltunen, Leena | |
dc.contributor.author | Ollila, Kai Mikael | |
dc.date.accessioned | 2024-06-12T09:10:35Z | |
dc.date.available | 2024-06-12T09:10:35Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95788 | |
dc.description.abstract | Ammatillisessa koulutuksessa koettiin merkittävä muutos vuoden 2018 alussa, kun voimaan astui laki ammatillisesta koulutuksesta. Samalla ammatillisen koulutuksen reformi laitettiin käytäntöön. Reformin yhtenä tavoitteena oli mahdollistaa yksilöllisemmät polut opiskelijoille osaamisen hankkimiseen. Osaamisen hankkimisen katsottiin reformin myötä tapahtuvan enemmän työpaikoilla ja digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Tutkimuksessa on tarkasteltu kohteena olleen ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden, sekä opetus- ja ohjaushenkilöstön digitaalista osaamista useita vuosia reformin voimaanastumisen jälkeen. Tutkimuksessa on pohdittu sulautetun oppimisen (blended learning) soveltuvuutta digitaalisen osaamisen kehittämiseen oppilaitoksessa.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena kohdeoppilaitoksessa omina kyselyinä opiskelijoille sekä opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Opiskelijoilta vastauksia saatiin yhteensä 290 kpl ja opetus- ja ohjaushenkilöstöltä vastauksia tuli 46 kpl. Kysymysten pohjana hyödynnettiin valtakunnallista vuonna 2018 tehtyä DIGAM-tutkimusta ja samalla voitiin tehdä vertailua tämän tutkimuksen tuloksiin. Aineistoa tutkimuksessa saatiin runsaasti ja sitä hyödynnetään myös oppilaitoksen omassa laadun kehittämisessä.
Tuloksista heijastuu opiskelijoiden mielestä riittävät digitaaliset taidot. Vastaavasti opetus- ja ohjaushenkilöstön vastauksista ilmeni, että he eivät olleet samaa mieltä opiskelijoiden digitaidoista. Eroja vastauksissa löytyi tarkasteltaessa digitalisaation lisäävän opiskelijoiden motivaatiota, vastuun ottamista omasta oppimisesta sekä helpottavan muilta opiskelijoilta oppimista. Opetus- ja ohjaushenkilöstön sanallisissa vastauksissa nousivat esille pedagogiset, sisällölliset ja tekniset haasteet. Tuloksia voidaan hyödyntää oppilaitoksen kokonaisarkkitehtuurin suunnittelussa lisättäessä opetukseen asteittain digitaali-suutta.
Sulautetun oppimisen mahdollistaminen vaatii koko oppilaitoksen sitoutumista muutokseen. Rakentaminen lähtee oppilaitoksen linjauksista digitalisaation lisäämisestä ja teknisten ratkaisujen valinnasta. Digitalisaatiota lisättäessä on varmistettava pedagoginen ja tekninen tuki. Lisäksi sisältöjen on tuettava opiskelijoiden oppimista, mutta samalla opetus- ja ohjaushenkilöstön on sitouduttava yhteisten käytäntöjen ja materiaalien tekemiseen sekä käyttöönottoon. | fi |
dc.format.extent | 103 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | CC BY-NC-ND | |
dc.title | Ammatillisen koulutuksen oppimismaiseman kehittäminen | |
dc.type | Master's thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406124555 | |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Educational Technology | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |