dc.contributor.advisor | Lehtinen, Esa | |
dc.contributor.author | Uotila, Henna-Riikka | |
dc.date.accessioned | 2024-06-11T10:29:43Z | |
dc.date.available | 2024-06-11T10:29:43Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95748 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa käsittelen suomi toisena kielenä -oppiaineen diskursseja ja representaatioita Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa keväällä 2023. Aihe nousi julkiseen keskusteluun kyseisenä keväänä mm. eduskuntavaalien ja Ylen teettämän koulukoneen aiheuttaman keskustelun myötä. Tutkimuskysymyk seni ovat: 1. Millaisia diskursseja esiintyy suomi toisena kielenä -opetusta käsittelevissä Helsingin Sano mien vuoden 2023 tammi-maaliskuun aikana julkaistuissa uutisartikkeleissa? 2. Millaisia suomi toisena kielenä -oppiaineen ja sen oppilaiden representaatioita diskurssien sisällä luodaan, ja kenen toimesta?
Tutkielmassa käytetty aineisto koostuu 13 uutisartikkelista, jotka on kerätty tammi-maaliskuussa 2023 Helsingin Sanomien verkkojulkaisusta. Tarkastelen aineistoa hyödyntäen diskurssin ja representaation käsitteitä sekä kriittisen diskurssianalyysin metodeja. Havainnoin representaatioiden muodostumista
etenkin lauseenjäsenten avulla tarkastelemalla predikaattiverbien aktiivisuutta ja passiivisuutta sekä agenttina toimivien subjektien toimijuutta. Näiden lisäksi kiinnitän huomiota myös objekteihin, sanavalintoihin ja lausetyyppeihin.
Olen määritellyt aineistosta neljä diskurssia, joita olen tarkastellut lähemmin. Nämä ovat oppimistulosten diskurssi sekä eriytymis-, resurssi- ja eriarvoisuusdiskurssit. Tarkastelin myös näiden diskurssien sisällä muodostuvia S2-opetuksen ja -oppilaiden representaatioita erityisesti predikaattiverbien ja erilaisten toimijoiden analyysin avulla.
Tuloksien osalta tarkastelemissani uutisartikkeleissa S2-opetuksen diskurssit ja representaatiot korostavat S2-opetuksen ongelmallisuutta, huonoa järjestelyä ja resurssien puutetta. Monissa artikkeleissa myös tuo daan esille representaatiota S2-oppilaista heikkoina oppijoina, joilla on huonot edellytykset jatko-opiskella
tai muuten integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan. Artikkeleissa tulee esille myös positiivisempaa S2-opetuksen ja -oppilaiden kuvausta, mutta se jää selkeästi negatiivisen kuvauksen alle. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | S2 | |
dc.subject.other | Helsingin Sanomat | |
dc.title | Suomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406114516 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | diskurssi | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |