Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLehtinen, Esa
dc.contributor.authorUotila, Henna-Riikka
dc.date.accessioned2024-06-11T10:29:43Z
dc.date.available2024-06-11T10:29:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95748
dc.description.abstractTässä tutkielmassa käsittelen suomi toisena kielenä -oppiaineen diskursseja ja representaatioita Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa keväällä 2023. Aihe nousi julkiseen keskusteluun kyseisenä keväänä mm. eduskuntavaalien ja Ylen teettämän koulukoneen aiheuttaman keskustelun myötä. Tutkimuskysymyk seni ovat: 1. Millaisia diskursseja esiintyy suomi toisena kielenä -opetusta käsittelevissä Helsingin Sano mien vuoden 2023 tammi-maaliskuun aikana julkaistuissa uutisartikkeleissa? 2. Millaisia suomi toisena kielenä -oppiaineen ja sen oppilaiden representaatioita diskurssien sisällä luodaan, ja kenen toimesta? Tutkielmassa käytetty aineisto koostuu 13 uutisartikkelista, jotka on kerätty tammi-maaliskuussa 2023 Helsingin Sanomien verkkojulkaisusta. Tarkastelen aineistoa hyödyntäen diskurssin ja representaation käsitteitä sekä kriittisen diskurssianalyysin metodeja. Havainnoin representaatioiden muodostumista etenkin lauseenjäsenten avulla tarkastelemalla predikaattiverbien aktiivisuutta ja passiivisuutta sekä agenttina toimivien subjektien toimijuutta. Näiden lisäksi kiinnitän huomiota myös objekteihin, sanavalintoihin ja lausetyyppeihin. Olen määritellyt aineistosta neljä diskurssia, joita olen tarkastellut lähemmin. Nämä ovat oppimistulosten diskurssi sekä eriytymis-, resurssi- ja eriarvoisuusdiskurssit. Tarkastelin myös näiden diskurssien sisällä muodostuvia S2-opetuksen ja -oppilaiden representaatioita erityisesti predikaattiverbien ja erilaisten toimijoiden analyysin avulla. Tuloksien osalta tarkastelemissani uutisartikkeleissa S2-opetuksen diskurssit ja representaatiot korostavat S2-opetuksen ongelmallisuutta, huonoa järjestelyä ja resurssien puutetta. Monissa artikkeleissa myös tuo daan esille representaatiota S2-oppilaista heikkoina oppijoina, joilla on huonot edellytykset jatko-opiskella tai muuten integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan. Artikkeleissa tulee esille myös positiivisempaa S2-opetuksen ja -oppilaiden kuvausta, mutta se jää selkeästi negatiivisen kuvauksen alle.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherS2
dc.subject.otherHelsingin Sanomat
dc.titleSuomi toisena kielenä -oppiaineen diskurssit ja representaatiot Helsingin Sanomien uutisartikkeleissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406114516
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysoopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright