Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorDlaske, Kati
dc.contributor.authorKortetmaa, Salla
dc.date.accessioned2024-06-11T06:36:40Z
dc.date.available2024-06-11T06:36:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95726
dc.description.abstractTämä maisterintutkielma tutkii Jumala-nimistä hahmoa Noemi Somalvikon esikoisromaanissa „Ist hier das Jenseits, fragt Schwein”. Romaani on julkaistu vuonna 2022, ja tieteellinen tutkimus siitä on vielä vähäistä. Romaanin muut henkilöt ovat elämiä, Jumala on selvästi kuvattu ihmiseksi. Tarkemmin sanottuna tämä tutkielma tutkii Jumalan kuvausta, Jumalan suhdetta muihin romaanin henkilöihin ja kuinka Jumalan kuvaus heijastaa nykyaikaista yhteiskuntaa. Romaanissa Jumala asuu omassa maailmassaan. Hän tarkkailee muita kotoaan löytyvän karttapallon avulla. Hän on kyllästynyt työhönsä ja haluaa lähteä matkalle. Yllättäen Jumala tapaa Mäyrän ja Sian ja siitä alkaa seikkailu uusien ystävien kanssa. He matkustavat Tuonpuoleiseen, jossa Jumala sairastuu vakavasti. Jumalan vastusteluista huolimatta he palaavat takaisin Jumalan maailmaan, jossa hän hiljalleen parantuu. Analyysin pohjana käytetään henkilöhahmoanalyysia. Tämän tutkielman keskeisiä käsitteitä ovat henkilöhahmo, romaani ja faabeli. Analyysissä tuli esiin selvästi se, että romaanin Jumala on Jumala vain työnsä vuoksi. Hänen työnsä on muiden tarkkaileminen karttapallon avulla. Hänen työnsä on yksinäistä. Jumala haluaa jättää oman maailmansa ja työnsä, mutta Tuonpuoleisessa käy selväksi, ettei Jumala voi jättää omaa maailmaansa ja työtänsä, sillä hän lähes kuolee matkallaan. Jumalalle Tuonpuoleinen on uusi, hän ei ole siitä aiemmin kuullutkaan. Jumalalle tulee eteen monta uutta asiaa, joiden vuoksi selviää, että Jumala ei ole kaikkitietävä. Jumala ei tunne omaa elinympäristöään kovin tarkasti, eikä hän osaa vastata hänelle esitettyihin kysymyksiin. Jumala tunnustaa kuitenkin, jos hän ei osaa antaa oikeaa vastausta. Tämän lisäksi Jumala on masentunut. Teoksessa Jumala on kuvattu oman siskonsa vastakohdaksi, Jumalan sisko on vahvatahtoinen, Jumala ei. Romaani heijastaa nykyaikaista yhteiskuntaa muun muassa siten että mielenterveysongelmat ovat yleisiä ja että Jumalan merkitys nyky-yhteiskunnassa on vähentynyt entiseen verrattuna.fi
dc.format.extent36
dc.language.isodeu
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.other(henkilö)hahmo
dc.subject.otherkirjallisuustiede
dc.subject.otherhahmoanalyysi
dc.title„Eigentlich wäre ich lieber ein Baum“ : Eine Figurenanalyse über Gottes Figur in dem Roman „Ist hier das Jenseits, fragt Schwein“
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406114495
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysokirjallisuudentutkimus
dc.subject.ysofaabelit
dc.subject.ysoromaanit
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright