Show simple item record

dc.contributor.advisorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorSavolainen, Ilona
dc.date.accessioned2024-06-10T05:11:21Z
dc.date.available2024-06-10T05:11:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95680
dc.description.abstractTämän tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään opetuksen eriyttämiseen yleisesti, lahjakkaiden oppilaiden tunnistamiseen ja havaitsemiseen sekä heidän opetuksensa ylöspäin eriyttämiseen. Tarkastelun painopiste kohdistuu eniten näistä viimeiseen. Teemoja käsitellessä on pyritty tuomaan mukaan havaintoja luonnontieteiden, erityisesti kemian, näkökulmasta. Kirjallisessa osassa nousee esiin lukuisia erilaisia tapoja, kuinka ylöspäin eriyttämistä voidaan toteuttaa. Tällaisia ovat muun muassa oppimateriaalin, tehtävien ja opetusmetodien avulla eriyttäminen. Lisäksi raportoidaan, kuinka opettaja voi ominaisuuksillaan ja toiminnallaan vaikuttaa eriyttämiseen, ja kuinka oppimisympäristö vaikuttaa eriyttämisen onnistumiseen. Näihin jokaiseen yläkategoriaan esitetään paljon erilaisia esimerkkejä. Kokeellisessa osassa kerättiin keinoja opetuksen ylöspäin eriyttämisen toteuttamiseen yleisesti ja kemian opetuksessa haastattelemalla kokeneita suomalaisia aineenopettajia. Haastattelut nauhoitettiin ja nauhoitettua aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Lopuksi tulokset raportoitiin ja niitä verrattiin kirjallisessa osassa esiin tulleisiin tuloksiin. Haastatteluista kerätty aineisto oli todella kattava. Haastatellut opettajat toivat esiin runsaasti erilaisia keinoja, kuinka he olivat toteuttaneet ylöspäin eriyttämistä opetuksessaan. Tällaisia olivat esimerkiksi erilaisten mahdollisuuksien tarjoaminen niin tehtävissä, oppimateriaaleissa, kuin oppimistavoissakin, sekä erilaiset eriyttämisen kannalta tehokkaat opetustavat, kuten yhteistoiminnallinen oppiminen ja vertaisoppiminen. Keinot olivat osin samoja, kuin mitä kirjallisuudessa tuli vastaan, mutta opettajat mainitsivat myös muita keinoja, kuten kokeellisuuden avulla eriyttäminen ja roolijakojen käyttö ryhmätöissä. Tämän lisäksi aineistosta nostettiin esiin myös muita opettajille mahdollisesti hyödyllisiä toimintatapoja ja vinkkejä.fi
dc.format.extent108
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherylöspäin eriyttäminen
dc.subject.otheropetusmetodit
dc.subject.otheroppimisilmapiiri
dc.titleYlöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406104451
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysotehtävät
dc.subject.ysoluonnontieteet
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright