dc.contributor.advisor | Välisaari, Jouni | |
dc.contributor.author | Savolainen, Ilona | |
dc.date.accessioned | 2024-06-10T05:11:21Z | |
dc.date.available | 2024-06-10T05:11:21Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95680 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään opetuksen eriyttämiseen yleisesti, lahjakkaiden oppilaiden tunnistamiseen ja havaitsemiseen sekä heidän opetuksensa ylöspäin eriyttämiseen. Tarkastelun painopiste kohdistuu eniten näistä viimeiseen. Teemoja käsitellessä on pyritty tuomaan mukaan havaintoja luonnontieteiden, erityisesti kemian, näkökulmasta.
Kirjallisessa osassa nousee esiin lukuisia erilaisia tapoja, kuinka ylöspäin eriyttämistä voidaan toteuttaa. Tällaisia ovat muun muassa oppimateriaalin, tehtävien ja opetusmetodien avulla eriyttäminen. Lisäksi raportoidaan, kuinka opettaja voi ominaisuuksillaan ja toiminnallaan vaikuttaa eriyttämiseen, ja kuinka oppimisympäristö vaikuttaa eriyttämisen onnistumiseen. Näihin jokaiseen yläkategoriaan esitetään paljon erilaisia esimerkkejä.
Kokeellisessa osassa kerättiin keinoja opetuksen ylöspäin eriyttämisen toteuttamiseen yleisesti ja kemian opetuksessa haastattelemalla kokeneita suomalaisia aineenopettajia. Haastattelut nauhoitettiin ja nauhoitettua aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Lopuksi tulokset raportoitiin ja niitä verrattiin kirjallisessa osassa esiin tulleisiin tuloksiin.
Haastatteluista kerätty aineisto oli todella kattava. Haastatellut opettajat toivat esiin runsaasti erilaisia keinoja, kuinka he olivat toteuttaneet ylöspäin eriyttämistä opetuksessaan. Tällaisia olivat esimerkiksi erilaisten mahdollisuuksien tarjoaminen niin tehtävissä, oppimateriaaleissa, kuin oppimistavoissakin, sekä erilaiset eriyttämisen kannalta tehokkaat opetustavat, kuten yhteistoiminnallinen oppiminen ja vertaisoppiminen. Keinot olivat osin samoja, kuin mitä kirjallisuudessa tuli vastaan, mutta opettajat mainitsivat myös muita keinoja, kuten kokeellisuuden avulla eriyttäminen ja roolijakojen käyttö ryhmätöissä. Tämän lisäksi aineistosta nostettiin esiin myös muita opettajille mahdollisesti hyödyllisiä toimintatapoja ja vinkkejä. | fi |
dc.format.extent | 108 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | ylöspäin eriyttäminen | |
dc.subject.other | opetusmetodit | |
dc.subject.other | oppimisilmapiiri | |
dc.title | Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406104451 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | tehtävät | |
dc.subject.yso | luonnontieteet | |
dc.subject.yso | eriyttäminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |