Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPeura, Pilvi
dc.contributor.authorTuuri, Nella
dc.contributor.authorAkkanen, Ella
dc.date.accessioned2024-06-07T07:33:59Z
dc.date.available2024-06-07T07:33:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95640
dc.description.abstractTunne-elämän vaikeudet ovat lisääntyneet viime aikoina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko tunne-elämän vaikeudet yhteydessä oppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen turvallisuuteen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, ovatko näiden muuttujien yhteydet erilaisia tytöillä ja pojilla. Tutkimukseen osallistui 718 oppilasta 3. ja 4. luokilta keväällä 2023 osana Interlearn -tutkimushanketta. Tunne-elämän vaikeuksien yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja psykologisen turvallisuuteen tutkittiin lineaarisella regressioanalyysillä. Sukupuolen yhteyttä tutkittiin sekä erikseen että tunne elämän ja sukupuolen yhdysvaikutuksella. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaiden kokemat tunne-elämän vaikeudet olivat yhteydessä kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen turvallisuuteen. Kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus olivat heikompia oppilailla, joilla oli enemmän tunne-elämän vaikeuksia. Tytöt viihtyivät poikia paremmin koulussa, mutta yhteys heikon kouluviihtyvyyden ja tunne-elämän haasteiden välillä oli voimakkaampaa tytöillä. Pojat kokivat olonsa turvallisemmaksi koulussa, mutta sukupuoli ei selittänyt tunne-elämän vaikeuksien ja psykologisen turvallisuuden välistä yhteyttä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tunne-elämän vaikeuksilla on merkitys oppilaan koulunkäynnille, esimerkiksi kouluviihtyvyydelle ja turvallisuudentunteelle. Siksi on tärkeää, että jokainen koulun aikuinen kiinnittää huomioita oppilaiden tunne-elämän vaikeuksiin, ja pyrkii omalla toiminnallaan vähentämään niitä.fi
dc.format.extent42
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertunne-elämän vaikeudet
dc.subject.otherpsykologinen turvallisuus
dc.subject.otherturvallisuudentunne
dc.titleAlakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406074402
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotunne-elämä
dc.subject.ysokouluviihtyvyys
dc.subject.ysokoululaiset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright