Alakoululaisten tunne-elämän vaikeudet, kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
Tunne-elämän vaikeudet ovat lisääntyneet viime aikoina. Tämän tutkimuksen
tarkoituksena oli selvittää, ovatko tunne-elämän vaikeudet yhteydessä
oppilaiden kokemaan kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen turvallisuuteen.
Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, ovatko näiden muuttujien yhteydet erilaisia
tytöillä ja pojilla.
Tutkimukseen osallistui 718 oppilasta 3. ja 4. luokilta keväällä 2023 osana
Interlearn -tutkimushanketta. Tunne-elämän vaikeuksien yhteyttä
kouluviihtyvyyteen ja psykologisen turvallisuuteen tutkittiin lineaarisella
regressioanalyysillä. Sukupuolen yhteyttä tutkittiin sekä erikseen että tunne elämän ja sukupuolen yhdysvaikutuksella.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaiden kokemat tunne-elämän
vaikeudet olivat yhteydessä kouluviihtyvyyteen ja psykologiseen
turvallisuuteen. Kouluviihtyvyys ja psykologinen turvallisuus olivat heikompia
oppilailla, joilla oli enemmän tunne-elämän vaikeuksia. Tytöt viihtyivät poikia
paremmin koulussa, mutta yhteys heikon kouluviihtyvyyden ja tunne-elämän
haasteiden välillä oli voimakkaampaa tytöillä. Pojat kokivat olonsa
turvallisemmaksi koulussa, mutta sukupuoli ei selittänyt tunne-elämän
vaikeuksien ja psykologisen turvallisuuden välistä yhteyttä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tunne-elämän vaikeuksilla
on merkitys oppilaan koulunkäynnille, esimerkiksi kouluviihtyvyydelle ja
turvallisuudentunteelle. Siksi on tärkeää, että jokainen koulun aikuinen
kiinnittää huomioita oppilaiden tunne-elämän vaikeuksiin, ja pyrkii omalla
toiminnallaan vähentämään niitä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
School grades as predictors of self-esteem and changes in internalizing problems : A longitudinal study from fourth through seventh grade
Metsäpelto, Riitta-Leena; Zimmermann, Friederike; Pakarinen, Eija; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Elsevier Ltd, 2020)This longitudinal study of 562 students (from ages 10 to 13) investigated whether developmental changes in internalizing problems (emotional and peer problems) can be predicted by school grades in mathematics and language ... -
Alakoululaisten akateeminen minäkäsitys ja vahvuusryhmät käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuusominaisuuksista – hyvinvointinäkökulma
Simulainen, Linnea; Keränen, Julia (2022)Psykologian tutkimusalalle on tyypillistä keskittyä haasteisiin ja ongelmiin. Viime aikoina on todettu kasvava tarve huomioida nykyistä laajemmin myös yksilöiden myönteiset piirteet ja hyvinvointi. Tämän tutkimuksen ... -
Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa
Ylinen, Irene (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoululaisten käsityksiä ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä ja koulun turvallisuudesta. Kouluviihtyvyyteen liittyviä asioita selvitettiin kysymällä lapsilta myönteisiä ja ... -
Maternal perspectives on preschoolers’ negative emotions and their emotional social competence
Hà, Phạm-Thị (2021)In this study, the relationship between mothers’ self-reported responses to preschoolers’ negative emotions and maternal perceptions of the children’s social emotional competence was first investigated with Vietnamese ... -
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ...