Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVarsaluoma, Jukka
dc.contributor.authorKarhunen, Jaakko Pekka Oskari
dc.date.accessioned2024-06-05T05:22:05Z
dc.date.available2024-06-05T05:22:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95499
dc.description.abstractThe perceived difficulty level of video games has a great impact on the players' gaming experience. A game that is too easy or difficult can spoil the enjoyment of the game. The same game can be too easy for one player and too difficult for another at the same time, depending on the players' skills. Dynamic Difficulty Adjustment (DDA) aims to adjust the difficulty level during the game so that the difficulty level adapts to the player's skills. This thesis examines dynamic difficulty adjustment by carrying out a systematic literature review. The aim of the literature review is to find out what ways to implement DDA have been studied and how DDA has been found to affect the players' gaming experience. The most studied game genres are fighting, puzzle, platforming and shooting games. The DDA implementation methods used in the studied sources were divided into three categories, the most common of which is to modify the game's artificial intelligence. Based on the researched articles, DDA seems to help in making the difficulty of the games suitable for the players and makes the gaming experience more pleasant. The effect of DDA on the experience was not measured in a third of the articles. In four articles, disadvantages due to the use of DDA were also observed, which are also examined in the thesis.en
dc.description.abstractVideopelien koetulla vaikeustasolla on suuri vaikutus pelaajien pelikokemukseen. Liian helppo tai vaikea peli voi pilata pelin nautinnon. Sama peli voi olla samalla vaikeustasolla liian helppo yhdelle pelaajalle ja liian vaikea toiselle riippuen pelaajien taidoista. Dynaaminen vaikeustason säätö (Dynamic Difficulty Adjustment, DDA) pyrkii mukauttamaan vaikeustasoa pelin aikana, jotta vaikeustaso sopeutuisi pelaajan taitoihin. Tässä tutkielmassa perehdytään dynaamiseen vaikeustason säätöön toteuttamalla siitä systemaattinen kirjallisuuskartoitus. Kirjallisuuskartoituksen tavoitteena on selvittää millaisia tapoja toteuttaa DDA on tutkittu ja miten DDA:n on havaittu vaikuttavan pelaajien pelikokemukseen. Tutkituimmat peligenret ovat tappelu-, puzzle-, tasohyppely- ja ammuntapelit. Tutkituissa lähteissä käytetyt DDA:n toteutustavat jaettiin kolmeen kategoriaan, joista yleisin on muokata pelin tekoälyä. Tutkittujen artikkelien pohjalta DDA vaikuttaa auttavan pelien vaikeuden saamisessa pelaajille sopivaksi ja tekevän pelikokemuksesta miellyttävämpää. DDA:n vaikutusta kokemukseen ei mitattu kolmasosassa artikkeleista. Neljässä artikkeleissa havaittiin myös DDA:n käytöstä johtuvia haittoja, joita tutkielmassa tarkastellaan myös.fi
dc.format.extent52
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY
dc.titleDynaaminen vaikeustason säätö ja pelien käyttäjäkokemus: systemaattinen kirjallisuuskartoitus
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406054260
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecialisation in Software Developmenten
dc.contributor.oppiaineOhjelmistokehityksen opintosuuntafi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY