Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMunukka, Matti
dc.contributor.advisorNikander, Riku
dc.contributor.authorTervonen, Kirsi
dc.date.accessioned2024-06-03T10:31:16Z
dc.date.available2024-06-03T10:31:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95444
dc.description.abstractThe use of interdisciplinary skills in the rehabilitation process aims to improve the appropriate use of health professionals' skills for the benefit of the rehabilitated person and to reduce the burden on the health system. Interdisciplinary training has helped to avoid duplication of work, promote better patient encounter, and achieve better rehabilitation outcomes. Only half of Finnish health care degree programs provide interdisciplinary training. The aim of this thesis was to investigate Finnish physiotherapy student's perceptions of their interdisciplinary competence and related background factors. In addition, it was investigated whether ethical competence, knowledge of roles and responsibilities and network competence explain physiotherapy student's interdisciplinary competence. The study was part of the Core Competencies of Physiotherapy Students -study and its results will be used as part of the validation of the student survey. The survey data were collected from student members of Finnish physiotherapists in 2017–2018 (n = 198, response rate 14.9 %). In addition to background information, the survey included 122 statements related to the core competencies of physiotherapists (Likert 1–5), of which 20 were related to interdisciplinary competencies. Data analysis was performed using IBM SPSS Statistics 28 software. Non-parametric data tests and binary logistic regression were used as analysis methods. According to the results of the thesis, just over half (55.5 %) of physiotherapy students perceived their interdisciplinary competence were good. 67 % of the respondents considered their ethical competence to be good. A clear majority (87 %) felt that their knowledge of roles and responsibilities was good, but less than half of the respondents (48%) felt that their networking skills were good. Among the background variables, age over 30 but under 40 years (p = 0,014), final year of studies (p = < 0,001), post-graduate work experience (p = 0,045) and collaboration with other disciplines (p = 0,038) were statistically significantly associated with the perceived interdisciplinary competence of physiotherapy students. Students with a more positive perception of their ethical and social competence had a 4,7 times more positive perception of their interdisciplinary competence than students with a poor perception of their ethical and social competence (odds ratio: OR 4.7, confidence interval 1,523–14,364, p = 0.007). The model explained 16.6% of the observed result. Based on the results of this thesis, Finnish physiotherapy student's interdisciplinary competence seems to develop with studies, work experience and professional cooperation. In addition, good ethical and social competence is associated with better interdisciplinary competence of physiotherapy students. The results help to understand the factors related to the development of interdisciplinary competence in physiotherapy and can be used in the development of rehabilitation education.en
dc.description.abstractMoniammatillisen osaamisen hyödyntämisellä kuntoutusprosessissa pyritään parantamaan terveydenhuollon ammattilaisten osaamisen tarkoituksenmukaista käyttöä kuntoutujan hyväksi ja terveydenhuoltojärjestelmän kuormituksen vähentämiseksi. Moniammatillisen osaamisen avulla saattaa olla mahdollista välttää työtehtävien päällekkäisyyksiä, edistää parempaa kuntoutujan kohtaamista sekä saavuttaa parempia kuntoutustuloksia. Suomalaisista terveydenhuollon tutkinto-ohjelmista vain puolet järjestää moniammatillista koulutusta. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää suomalaisten fysioterapeuttiopiskelijoiden käsityksiä moniammatillisesta osaamisestaan sekä siihen yhteydessä olevia taustatekijöitä. Lisäksi tutkittiin selittääkö eettinen osaaminen, roolien ja vastuiden tuntemus ja verkosto-osaaminen fysioterapeuttiopiskelijan moniammatillista osaamista. Tutkielma oli osa Fysioterapeuttiopiskelijoiden ydinosaaminen –tutkimusta ja sen tuloksia hyödynnetään osana opiskelijakyselyn validointia. Tutkimusaineistona oli Suomen fysioterapeuttien opiskelijajäseniltä vuosina 2017–2018 kerätyn strukturoidun kyselyn vastaukset (n = 198, vastausprosentti 14,9 %). Kysely sisälsi taustatietojen lisäksi 122 fysioterapeutin ydinosaamiseen liittyvää väittämää (Likert 1–5), joista 20 koski moniammatillista osaamista. Aineiston analyysi toteutettiin IBM SPSS Statistics 28-ohjelmalla. Analyysimenetelminä käytettiin parametrittomien aineistojen testejä ja binääristä logistista regressiota. Tutkielman tulosten mukaan hieman yli puolet (55,5 %) fysioterapeuttiopiskelijoista koki moniammatillisen osaamisensa hyvänä. Eettisen osaamisensa koki hyvänä 67 % vastanneista. Selkeä enemmistö (87 %) koki roolien ja vastuiden tuntemuksen hyvänä, mutta verkosto-osaamisen hyvänä koki alle puolet vastanneista (48 %). Taustamuuttujista yli 30-vuoden, mutta alle 40-vuoden ikä (p = 0,014), loppuvaiheen opinnot (p < 0,001), peruskoulun jälkeinen työkokemus (p = 0,045) ja tehty yhteistyö muiden alojen kanssa (p = 0,038) oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä fysioterapeuttiopiskelijan kokemaan moniammatilliseen osaamiseen. Opiskelijat, joilla oli myönteisempi käsitys eettisestä ja yhteiskunnallisesta osaamisestaan, oli 4.7 kertaa myönteisempi käsitys moniammatillisesta osaamisestaan kuin opiskelijoilla, joilla oli heikko käsitys eettisestä ja yhteiskunnallisesta osaamisestaan (odds ratio: OR 4,7, luottamusväli 1,523–14,364, p = 0,007). Malli selitti 16,6 % havaitusta tuloksesta. Tämän tutkielman tulosten perusteella suomalaisten fysioterapeuttiopiskelijoiden moniammatillinen osaaminen on parempaa opintojen loppu- kuin alkuvaiheessa. Työkokemus ja opintojen aikainen yhteistyö oli yhteydessä parempaan moniammatilliseen osaamiseen. Lisäksi tulosten mukaan hyvä eettinen ja yhteiskunnallinen osaaminen on yhteydessä fysioterapeuttiopiskelijan parempaan moniammatilliseen osaamiseen. Tulokset auttavat ymmärtämään fysioterapian moniammatillisen osaamisen kehittämiseen liittyviä tekijöitä ja niitä voidaan hyödyntää kuntoutuksen koulutuksen kehittämisessä.fi
dc.format.extent66
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermoniammatillinen osaaminen
dc.subject.otherfysioterapeuttiopiskelija
dc.titleFysioterapeuttiopiskelijoiden moniammatilliseen osaamiseen yhteydessä olevat tekijät
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406034208
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePhysiotherapyen
dc.contributor.oppiaineFysioterapiafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50422
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysofysioterapia
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysokoulutus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright