dc.contributor.advisor | Mustola, Marleena | |
dc.contributor.author | Rouvinen, Mira | |
dc.date.accessioned | 2024-06-03T05:41:20Z | |
dc.date.available | 2024-06-03T05:41:20Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95422 | |
dc.description.abstract | Varhaiskasvatuksessa perheiden kanssa tehtävä yhteistyö on tiivistä ja päivittäistä. Suomeen vasta muuttaneelle perheelle varhaiskasvatus voi olla ainoita päivittäisiä kontakteja suomalaiseen yhteiskuntaan. Pakolais- ja turvapaikanhakijalasten määrä varhaiskasvatuksessa on kasvanut merkittävästi viimeaikaisten maailman tapahtumien takia, ja siitä syystä myös kotoutumisen merkitys korostuu. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia toimenpiteistä, jotka edesauttavat pakolais- ja turvapaikanhakijalapsia ja -perheitä kiinnittymään eli kotoutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen. Tutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen ammattilaiset (N=5) olivat työskennelleet tai työskentelevät parhaillaan pakolais- ja turvapaikanhakijalasten kanssa, joten jokaisella vastaajalla oli omakohtainen kokemus aiheeseen. Aineisto kerättiin touko-kesäkuussa 2023 ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen rooli kotoutumisen tukemisessa on erittäin merkittävä niin lapselle kuin hänen perheelleen. Kotoutumisen toimenpiteistä vahvimmin korostuivat kielen opettaminen ja tukeminen sekä niihin liittyvät käytänteet ja menetelmät. Kotoutumista tukeviksi toimenpiteiksi lueteltiin myös kulttuuriin ja arkeen liittyvien asioiden opettaminen. Erityistä varhaiskasvatuksessa on osallisuuden tukeminen sekä vanhempien kasvatuksellinen ohjaus ja neuvonta. Henkilöstön on kuitenkin sopeuduttava nopeasti muuttuviin tilanteisiin, joten lisäkoulutus aiheeseen olisi tarpeellista ja toivottua. | fi |
dc.format.extent | 73 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Varhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406034188 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | kotoutuminen (maahanmuuttajat) | |
dc.subject.yso | kotouttaminen (maahanmuuttajat) | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |