Show simple item record

dc.contributor.advisorMustola, Marleena
dc.contributor.authorRouvinen, Mira
dc.date.accessioned2024-06-03T05:41:20Z
dc.date.available2024-06-03T05:41:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95422
dc.description.abstractVarhaiskasvatuksessa perheiden kanssa tehtävä yhteistyö on tiivistä ja päivittäistä. Suomeen vasta muuttaneelle perheelle varhaiskasvatus voi olla ainoita päivittäisiä kontakteja suomalaiseen yhteiskuntaan. Pakolais- ja turvapaikanhakijalasten määrä varhaiskasvatuksessa on kasvanut merkittävästi viimeaikaisten maailman tapahtumien takia, ja siitä syystä myös kotoutumisen merkitys korostuu. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia toimenpiteistä, jotka edesauttavat pakolais- ja turvapaikanhakijalapsia ja -perheitä kiinnittymään eli kotoutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen. Tutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen ammattilaiset (N=5) olivat työskennelleet tai työskentelevät parhaillaan pakolais- ja turvapaikanhakijalasten kanssa, joten jokaisella vastaajalla oli omakohtainen kokemus aiheeseen. Aineisto kerättiin touko-kesäkuussa 2023 ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen rooli kotoutumisen tukemisessa on erittäin merkittävä niin lapselle kuin hänen perheelleen. Kotoutumisen toimenpiteistä vahvimmin korostuivat kielen opettaminen ja tukeminen sekä niihin liittyvät käytänteet ja menetelmät. Kotoutumista tukeviksi toimenpiteiksi lueteltiin myös kulttuuriin ja arkeen liittyvien asioiden opettaminen. Erityistä varhaiskasvatuksessa on osallisuuden tukeminen sekä vanhempien kasvatuksellinen ohjaus ja neuvonta. Henkilöstön on kuitenkin sopeuduttava nopeasti muuttuviin tilanteisiin, joten lisäkoulutus aiheeseen olisi tarpeellista ja toivottua.fi
dc.format.extent73
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleVarhaiskasvatus kotoutumisen tukena : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406034188
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysokotoutuminen (maahanmuuttajat)
dc.subject.ysokotouttaminen (maahanmuuttajat)
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoosallisuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright