Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorKarjula, Elina
dc.date.accessioned2024-06-03T05:17:24Z
dc.date.available2024-06-03T05:17:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95411
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoitujen koulujen tiimeissä ja tarkastella, millaisia merkityksiä tiimityöllä oli heidän työhönsä. Tavoitteena oli myös kuvata ja ymmärtää tiimityötä tehneiden opettajien kokemuksia hyvän tiimityön edellytyksistä. Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla viideltä luokanopettajalta. Aineisto analysoitiin tulkitsevan fenomenologisen analyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että tiimityötä tehtiin tiimiorganisoiduissa kouluissa tiiviisti ja tiimityölle oli järjestetty aikaa ja mahdollisuuksia. Opettajat kokivat tiimityön tärkeäksi osaksi työtään ja mielsivät sen työhyvinvointia sekä omaa ammatillista kehittymistä tukevaksi asiaksi. Haasteita tiimityön toteuttamiselle toivat aikatauluongelmat, kuormittuminen sekä oman autonomian väheneminen. Hyvän tiimityön edellytyksiä olivat onnistunut ryhmäytyminen, avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus sekä riittävät resurssit, tilat ja johdon tuki tiimityön muotojen toteuttamiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tiimityö näyttäytyy positiivisena työhyvinvointia tukevana seikkana, mutta opettajien työn autonomia ja yksilöllisyys korostuu edelleen. Tärkeää onkin panostaa opettajien koulutuksessa entistä enemmän opettajien yhteistyötaitojen kehittämiseen. Tiimityö vaatii monen tason onnistunutta vuorovaikutusta ja tiimityölle on varattava aikaa ja riittävästi resursseja, jotta opettajat voivat toteuttaa sitä ansiokkaasti.fi
dc.format.extent70
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertiimiorganisaatio
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406034177
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotiimityö
dc.subject.ysotiimit
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoorganisaatiot
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright