Luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoiduissa kouluissa
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia tiimityöstä tiimiorganisoitujen koulujen tiimeissä ja tarkastella, millaisia
merkityksiä tiimityöllä oli heidän työhönsä. Tavoitteena oli myös kuvata ja ymmärtää tiimityötä tehneiden opettajien kokemuksia hyvän tiimityön edellytyksistä.
Tutkimuksen tieteenfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla viideltä luokanopettajalta. Aineisto analysoitiin tulkitsevan fenomenologisen analyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että tiimityötä tehtiin tiimiorganisoiduissa
kouluissa tiiviisti ja tiimityölle oli järjestetty aikaa ja mahdollisuuksia. Opettajat
kokivat tiimityön tärkeäksi osaksi työtään ja mielsivät sen työhyvinvointia sekä
omaa ammatillista kehittymistä tukevaksi asiaksi. Haasteita tiimityön toteuttamiselle toivat aikatauluongelmat, kuormittuminen sekä oman autonomian väheneminen. Hyvän tiimityön edellytyksiä olivat onnistunut ryhmäytyminen, avoin
ja luottamuksellinen vuorovaikutus sekä riittävät resurssit, tilat ja johdon tuki
tiimityön muotojen toteuttamiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tiimityö näyttäytyy positiivisena työhyvinvointia tukevana seikkana, mutta opettajien työn autonomia ja yksilöllisyys korostuu edelleen. Tärkeää onkin panostaa opettajien koulutuksessa entistä
enemmän opettajien yhteistyötaitojen kehittämiseen. Tiimityö vaatii monen tason onnistunutta vuorovaikutusta ja tiimityölle on varattava aikaa ja riittävästi
resursseja, jotta opettajat voivat toteuttaa sitä ansiokkaasti.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29762]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Wilma on nykyään vähä niinku sellainen työpaikan oma sosiaalisen median kommenttikenttä” : luokanopettajien kokemuksia huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä
Laitamäki, Juho-Erik (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemuksia huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaiseksi opettajat kokevat yhteistyön toteuttamisen sekä mitkä tekijät ... -
”Isä etsi kaikkea, mistä se voisi saada minut jollain tavalla kiinni, että mie oon toiminut väärin” : luokanopettajien kokemuksia huoltajien heihin kohdistamasta epäasiallisesta kohtelusta
Karppinen, Hanna; Siren, Vilma (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia epäasiallisesta kohtelusta huoltajien taholta ja selvittää, miten eri tahot ovat toimineet näissä tilanteissa. Aihetta lähestyttiin luokanopettajien ... -
Erityisluokanopettajan ja koulunkäynninohjaajan kokemuksia yhteistyöstä : toimivat käytännöt
Tervonen, Anne (2017)Tutkielmani tarkoitus on tarkastella erilaisia kokemuksia erityisluokanopettajan ja koulunkäynninohjaajan välisen yhteistyön kehittymisprosessista ja sen piirissä olevista toimivista käytännöistä. Näen aiheen tärkeänä ... -
HOJKS-oppilas tavallisella luokalla : luokanopettajien kokemuksia erityisoppilaan opettamisesta
Sundqvist, Margit (2002) -
Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
Meriläinen, Sanna; Rauhala, Asta (2013)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.