”Päivittäinen oppiminen on oikeestaan hyvää työyhteisöä ja hyvää keskinäistä vuorovaikutusta työntekijöitten kanssa.” : sairaanhoitajat työssä oppimassa
Työssä oppiminen on tärkeää uusien asioiden omaksumisessa ja osaamisen ylläpitämisestä nykyisessä työelämässä, sillä työn sisällöt ja tekemisen muodot muuttuvat jatkuvasti. Etenkin terveydenhoitoala on ollut viimeisten vuosien ajan muutosten keskellä, jolloin tarve uuden oppimiselle on välttämätöntä. Tämän vuoksi työssä oppimisen tutkiminen on tärkeää etenkin edellä mainitulla sektorilla.
Tämän pro gradu -tutkielman tehtävänä on kuvata sairaanhoitajien työssä oppimista ja kokemuksia, joita oppiminen herättää. Tutkimuksessa käytetty aineisto on saatu Jyväskylän yliopiston Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä-tutkimushankkeen (JoKo) teemahaastatteluaineistosta. Haastateltavat ovat hankkeen kohdeorganisaation sairaalassa työskenteleviä sairaanhoitajia. Tutkimusaineisto on harkinnanvarainen otos hankkeen tutki-musaineistosta ja koostuu kymmenestä (N = 10) teemahaastattelusta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten perusteella informaali työssä oppiminen sairaalassa toteutuu pääsääntöisesti tekemällä yhdessä käytännön työtehtäviä ja yhteisen reflektion kautta. Oppimista tapahtui myös jonkin verran itsenäisesti. Työssä oppiminen koettiin usein innostavana, mutta kiire, tietotulva ja käytännön ongelmat muun muassa teknisten järjestelmien käytössä vähensivät mahdollisuuksia oppia uutta. Sairaanhoitajat kokivat työssään kognitiivista kuormitusta, ja tämä heikensi voimavaroja uuden oppimiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa
Lähteenmäki, Sari; Hammarström, Jonas (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ammatillisten opinto-ohjaajien informaalia työssä oppimista sekä sitä edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime ... -
The Transformation of Learning : From Learning Organizations to a Landscape of Ecosystems
Virolainen, Maarit H.; Heikkinen, Hannu L.T.; Laitinen-Väänänen, Sirpa; Rautopuro, Juhani (Sage Publications, 2022) -
Jatkuva työssä oppiminen : lähtökohtia, edellytyksiä ja seurauksia
Lemmetty, Soila; Jaakkola, Marianne; Collin, Kaija; Pihlajamaa, Justiina (Jyväskylän yliopisto, 2022)Aikuisten jatkuva oppiminen työelämässä on noussut viime vuosina erääksi aikamme tärkeimmistä puheenaiheista. Sen taustalla on useat globaalit muutostrendit, jotka synnyttävät uudenlaisia oppimisvaatimuksia. Aikuisten ... -
Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
Lundahl, Milka; Keränen, Jussi (2020)Jatkuva oppiminen on nähty vastauksena työn muutoksen asettamiin haasteisiin. Jatkuvan oppimisen mahdollistaminen on tullut entistä keskeisemmäksi osaksi organisaatioiden toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään Hämeen ... -
Johdanto : Jatkuva oppiminen ja työelämä (aikuis)kasvatustieteellisessä viitekehyksessä
Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.