Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFornaciari, Aleksi
dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.authorHakala, Emilia
dc.contributor.authorHolopainen, Stiina
dc.date.accessioned2024-05-30T06:49:29Z
dc.date.available2024-05-30T06:49:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95352
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työläistaustaisten luokanopettajien yhteiskuntaluokkakokemusta, uravalintaa ja ammatti-identiteetin muodostumista. Tutkimuksessa haluttiin tuoda esiin työläistaustaisten luokanopettajien kokemuksia omasta yhteiskuntaluokasta ja sen määrittelystä. Tämän lisäksi tahdottiin nostaa esiin työläistaustaisten luokanopettajien elämänkerroista esiin nousseita merkityksellisiä kokemuksia opettajan ammatti-identiteetin muodostumiseen liittyen. Tutkimusta varten haastateltiin viittä työläistaustaiseksi identifioituvaa luokanopettajaa. Haastatteluissa hyödynnettiin narratiivista lähestymistapaa. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Tulosten perusteella luokanopettajat identifioivat itsensä työläistaustaisiksi pääasiassa vanhempien koulutustason ja ammatin mukaan. Luokkanousuun sisältyi monia kokemuksia; sen ymmärrettiin tapahtuneen, se koettiin ristiriitaisena tai sitä ei koettu lainkaan. Luokanopettajan ammattiin päädyttiin omien haaveiden, mutta myös muiden ammattien sisällöllisen epätietoisuuden saattelemana. Ammatinvalintaan johdatteleva tuki saatiin pääasiassa kodin ulkopuolelta, keskiluokkaisilta henkilöiltä. Ammatti-identiteetin muodostumiseen liitettiin lapsuudenkodista saatu tuki ja kulttuuripääoma, omat mielenkiinnonkohteet, sekä aiemmat työ- ja ryhmänohjauskokemukset. Oma tausta nähtiin vahvuutena ja työssä pyrittiin yksilöllisiin kohtaamisiin ja tasa-arvoisuuteen. Työläistaustaisen luokanopettajan tärkeänä pidetyissä tavoitteissa oli nähtävissä käytännön ja konkretian arvostus. Taustan voitiin nähdä kulkevan mukana vaikuttaen henkilön ajatteluun ja toimintaan, yhteiskunnallisesta luokkanoususta huolimatta.fi
dc.format.extent86
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertyöläistausta
dc.titleTyöläistausta osana luokanopettajan ammatti-identiteetin muodostumista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405304115
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysososiaalinen tausta
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright