dc.contributor.author | Zerai, Desalegn | |
dc.date.accessioned | 2024-05-29T10:49:05Z | |
dc.date.available | 2024-05-29T10:49:05Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.isbn | 978-952-86-0192-0 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95325 | |
dc.description.abstract | Vaikka eriyttämistä on tutkittu paljon, tutkimustietoa ei ole juurikaan siitä, miten opettajat eriyttävät opetustaan resursseiltaan niukoissa kehittyvissä maissa, kuten Eritreassa. Tämän väitöskirjan tavoitteena oli tarkastella, millaisia merkityksiä eritrealaiset ala- ja yläkoulun matematiikan ja luonnontieteiden opettajat antavat eriyttämiselle, miten he eriyttävät opetusta tunneillaan sekä millaisia haasteita he kohtaavat opetusta eriyttäessään. Tutkimusaineisto koostui 18 matematiikan ja luonnontieteiden opettajan kerronnallisista haastatteluista sekä kymmenen opettajan yhteensä 13 oppitunnin videotallenteesta. Aineisto analysoitiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Osatutkimuksessa I tarkasteltiin narratiivisen analyysin avulla, millaisia merkityksiä 18 opettajaa antoi eriyttämiselle. Tulokset paljastivat, että eritrealaiset opettajat suhtautuvat eriyttämiseen lähtökohtaisesti myönteisesti, vaikka 28 prosenttia heidän kertomistaan tarinoista oli kielteisiä. Opettajat asemoivat lisäksi itsensä positiivisiksi muutosagenteiksi. Osatutkimuksessa II tarkasteltiin vuorovaikutusanalyysin avulla sitä, miten eritrealaiset matematiikan ja luonnontieteiden opettajat muokkasivat oppitunneilla esittämiään kysymyksiä opetustaan eriyttääkseen. Analyysi pohjautui 10 oppitunnin videotallenteeseen. Tulokset osoittivat opettajien käyttävän viittä eri kysymysten muokkaustapaa: alkuperäisen kysymyksen toistaminen, uudelleenmuotoileminen, selkiyttäminen, pilkkominen osiin sekä koodinvaihto. Osatutkimuksessa III selvitettiin eriyttämiseen liittyviä pedagogisia jännitteitä kahdeksan eritrealaisen matematiikan opettajan haastattelu- ja videoaineiston (10 oppituntia) temaattisella analyysillä. Tulosten mukaan opettajat suhtautuivat myönteisesti oppilaiden moninaisuuteen, mutta liittivät opetuksen eriyttämiseen monia käytännön haasteita. Tutkimustulokset esittävät tarpeen vahvistaa opettajien asiantuntemusta tutkimusperustaisen täydennyskoulutuksen avulla, jotta opettajilla olisi paremmat valmiudet toteuttaa kaikkien oppilaiden osallisuutta edistäviä opetuskäytäntöjä.
Avainsanat: Eriyttäminen, inklusiivinen kasvatus, ala- ja yläkoulu, matematiikka ja luonnontieteet, opettaja, Eritrea | fin |
dc.description.abstract | While abundant research has been conducted on differentiated instruction (DI), little is known about how teachers implement DI in educational contexts characterized by challenging circumstances, as in Eritrea. This doctoral dissertation aimed to investigate how Eritrean elementary and middle school teachers conceptualize and implement DI in mathematics and sciences classrooms and the challenges they face. The overall dataset consisted of narrative interviews with 18 mathematics and science teachers and 13 video-recorded lessons conducted by 10 teachers. The data were analysed qualitatively using different analytical approaches. Sub-study I explored the meanings of DI in Eritrean teachers’ narratives through a narrative analysis of 18 teachers. The findings revealed that Eritrean teachers generally hold a positive attitude towards DI, while they hold both positive (72%) and negative meanings (28%). They also positioned themselves as positive agents of change. Sub-study II investigated the question modification strategies (QMS) of Eritrean mathematics and science teachers in differentiating classroom instruction through an interaction analysis of selected episodes of 10 video-recorded lessons. The findings showed that of the five different strategies they utilized, clarification, decomposition and code-switching supported differentiation in some way. Sub-study III explored the pedagogical tensions related to differentiation in Eritrean mathematics classrooms through a thematic analysis of both interview and video data (10 lessons) of eight mathematics teachers’ classroom practice. The findings revealed that the teachers exhibited tensions between what they narrated and their actual classroom teaching. Even though the teachers indicated their positive attitudes towards student diversity and desire to accommodate differences, they experienced challenges that hindered their practices. This qualitative study followed a social constructivist approach. Overall, the research calls for strengthening teachers’ potentialities and expertise through ongoing research-based in-service teacher training programmes to help them foster practices that address and respond to the diverse needs of all students.
Keywords: Differentiated instruction, differentiation, inclusive education, elementary and middle schools, mathematics and science classrooms, Eritrea | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | JYU Dissertations | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli I:</b> Zerai, D., Eskelä-Haapanen, S., Posti-Ahokas, H., & Vehkakoski, T. (2023). The meanings of differentiated instruction in the narratives of Eritrean teachers. <i>Pedagogy, Culture and Society, 31(3), 419-437. </i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1914712"target="_blank"> 10.1080/14681366.2021.1914712</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli II:</b> Zerai, D., Eskelä-Haapanen, S., Posti-Ahokas, H., & Vehkakoski, T. (2023). The Use of Question Modification Strategies to Differentiate Instruction in Eritrean Mathematics and Science Classrooms. <i>Education Sciences, 13(3), Article 284. </i> DOI: <a href="https://doi.org/10.3390/educsci13030284"target="_blank"> 10.3390/educsci13030284</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli III:</b> Zerai, D., Kontio, H., Eskelä-Haapanen, S., & Vehkakoski, T. Differentiation-related tensions in the thinking and instruction of Eritrean elementary and middle school mathematics teachers. <i>Manuscript under review. </i> | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Towards inclusive education : Eritrean elementary and middle school mathematics and science teachers’ views on and implementation of differentiated instruction | |
dc.type | doctoral thesis | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-952-86-0192-0 | |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_db06 | |
dc.relation.issn | 2489-9003 | |
dc.rights.copyright | © The Author & University of Jyväskylä | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | doctoralThesis | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |