Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunula, Minna
dc.contributor.authorRantamo-Erkkilä, Mia
dc.contributor.authorErkkilä, Ilmari
dc.date.accessioned2024-05-29T05:41:34Z
dc.date.available2024-05-29T05:41:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95286
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opettajien näkemyksiä musiikin etäopetuksesta. Keväällä 2020 Suomessa siirryttiin etäopetukseen COVID-19-pandemian seurauksena. Etäopetuksen valmistelu tapahtui nopeasti, ja se oli opettajille uusi opetuksen toteuttamisen muoto. Musiikin etäopetuksessa on erityisiä haasteita, koska opetus perustuu usein yhteissoittoon ja opiskelu tapahtuu tyypillisesti muiden oppilaiden kanssa. Musiikin opettajien kokemusten selvittäminen antaisi arvokasta tietoa siitä, kuinka etäopetusta tulisi jatkossa toteuttaa. Tutkimus keskittyi kahteen pääkysymykseen: Mitä menetelmiä opettajat ovat käyttäneet musiikin etäopetuksen toteuttamiseksi ja millaisia kokemuksia heillä on etäopetuksesta. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla kahta luokanopettajaa ja yhtä musiikin aineenopettajaa. Tutkimus tehtiin fenomenologisesta näkökulmasta, ja haastattelut suoritettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun periaatteiden mukaisesti. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Etäopetus loi erityisiä haasteita opettajan ja oppilaiden väliselle vuorovaikutukselle. Teknologian käyttö musiikin opetuksessa ei ollut uusi asia, mutta sen täydellinen hyödyntäminen oli monille opettajille uutta. Tulokset osoittivat, että äkillinen siirtyminen etäopetukseen oli opettajille sekä haastavaa että kuormittavaa. Tämä johtui monista tekijöistä. Etäopetus vaati opettajilta uudenlaista pedagogista ajattelua ja suunnittelua, koska perinteiset opetusmenetelmät eivät välttämättä toimineet etäympäristössä. Tämä vaati opettajilta ylimääräistä aikaa ja vaivaa, mikä lisäsi heidän työkuormaansa.fi
dc.format.extent80
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermusiikin opetus
dc.subject.othermusiikin etäopetus
dc.title”Heitetään sinne syvään päätyyn suoraan” : musiikinopettajien kokemuksia etäopetuksen ensihetkillä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405294051
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoetäopiskelu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright