Koulun musiikinopetuksen hyvinvointimerkityksiä elinkaariajattelun näkökulmasta
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia muistoja koululaisilla on kansakoulun laulun- ja peruskoulun musiikinopetuksesta, ja mitkä syyt ovat edesauttaneet muistojen syntymistä. Lähtökohtana on tieto siitä, että muistisairaat ikäihmiset voivat muistaa ja osata koulussa laulamiaan lauluja vielä sairauden loppuvaiheissa. Musiikkimuistoja vertailemalla yritän löytää tietoa siitä, mitä peruskoulun musiikinopetuksessa kannattaa huomioida, jotta opetus tuottaisi oppilaille pitkälle elämänkaareen ulottuvia muistoja ja hyvinvointietuja. Kirjallisuuskatsauksen muodostaa kaksi kansakoulun laulumuistoihin ja kolme peruskoulun musiikinopetuksen tuottamiin kokemuksiin perustuvaa tutkimusta. Näissä näkökulma on oppilaiden. Näitä tutkimuksia yhdistää yksi laulamisen asemaan peruskoulussa perehtyvä tutkimus, jossa vastaajina ovat musiikkia opettavat opettajat. Kansakoulun laulunopetus on ollut vahvasti osallistavaa. Kansakoulussa opitut laulut ovat kansakoululaisten musiikillista pääomaa. Laulut ovat osa henkilökohtaista ja suomalaista identiteettiä. Peruskoululaisille on jäänyt musiikinopetuksesta henkilökohtaisia musiikkimuistoja, joista pääosa laulamisesta ja soittamisesta. Jotta musiikinopetuksesta jäisi mahdollisimman monelle oppilaalle muistoksi taitoja, jotka tuottavat hyvinvointia myöhemminkin, täytyy opetuksen olla tasapuolisesti osallistavaa. Opettajan innostuneisuudella ja musiikillisella kompetenssilla on suuri merkitys. Kehollisuuteen perustuvat yhteislaulu ja musiikkiliikunta ovat musisointitavat, joihin alkuopetuksessa kannattaa panostaa. Tähän löytyy perusteita ikäihmisten harrastuksiin perehtyneistä tutkimuksista. Musiikkikasvatuksen tulevaisuutta suunniteltaessa voitaisiin lisätä musiikinopetuksen osuutta luokanopettajaopinnoissa. Musiikinopetuksen valtakunnallinen yhtenäistäminen koululauluston avulla voi olla kannattavaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29557]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jokainen ihminen on laulun arvoinen – toivelauluja muistisairaan ikäihmisen kotona
Ryösö, Hilla (2018)Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella yhdessä laulamisen mahdollisuuksia kotona asuvien muistisairaiden ikäihmisten osallisuuden edistämisessä. Tutkimuksen lähestymistapa on etnografinen, ja tutkimuksen aineiston muodostavat ... -
“Kyllä nää on niin mukavia laulaa näitä vanhoja” : varhaisilta elinvuosilta tuttujen laulujen ja yhdessä laulamisen merkitys ikääntyneelle voimavarojen näkökulmasta
Tammela, Annika (Taideyliopisto, 2022) -
Pedagogisia merkityksiä koulun musiikintunneilla perusopetuksen yläluokkien oppilaiden näkökulmasta
Lindström, Tuija Elina (University of Jyväskylä, 2011) -
Lapsuuden laulut ja yhdessä muistelu ovat ikääntyneille tärkeä voimavara
Tammela, Annika (Kasvun ja vanhenemisen tutkijat, 2022) -
Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta
Vahvaselkä, Mikko (2015)Vahvaselkä, Mikko. Oppilaiden erilaiset tarpeet koulun mielekkyyskokemusten näkökulmasta. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 81 sivua. Julkaisematon. Tässä pro gradussa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.