dc.contributor.advisor | Ockenström, Lauri | |
dc.contributor.author | Pirinen, Maija | |
dc.date.accessioned | 2024-05-24T09:58:40Z | |
dc.date.available | 2024-05-24T09:58:40Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95164 | |
dc.description.abstract | Tutkielma käsittelee kuvataitelija Emma Ainalan vuonna 2022 maalaamaa öljyväriteosta Bed Time Barbie Parikkala. Työn tarkoituksena on selvittää ikonografisen analyysin keinoin, millaisia symboleita kyseinen teos sisältää ja millaisen merkityksellisen kokonaisuuden hyödynnetyt symbolit luovat. Ikonografian lisäksi tutkielmassa on hyödynnetty teemoittelua, jonka avulla on lähestytty teoksessa esiintyviä symboleita sekä aiheita. Symboleiden identifioiminen ja tunnistaminen on tutkielmassa tehty hyödyntämällä
erilaisia symbolioppaita, jotka painottuvat erityisesti keskiajan ja renessanssin taiteeseen sekä kristilliseen ja antiikin myyttien symboliikkaan. Painotuksen syy liittyy Bed Time Barbie Parikkala -teoksesta nopeasti tunnistettaviin symboleihin, kuten sädekehään ja kyyhkyseen.
Teoksen symboliikka liittyy oleellisesti mytologisiin ja kristillisiin aiheisiin ja hallitsevaksi narratiiviksi
voidaan tunnistaa kysymys ”hyvästä” naiseudesta. Teoksen naisfiguurien kantaman symboliikan perusteella voidaan huomata naisille asetettuihin rooleihin liittyvää kahtiajakautumista, madonna-huora -kompleksin tapaisesti, sekä toisaalta viitteitä naisten toisiaan tukevasta narratiivista. Symboliikkansa ja merkityksellisen kokonaisuutensa perusteella Bed Time Barbie Parikkala edustaa esimerkillisesti Emma Ainalan taidetta ja tyyliä, sillä Ainalalle on tyypillistä kuvata taiteessaan naishahmoja sekä ottaa kantaa ajankohtaisiin teemoihin. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Emma Ainala | |
dc.subject.other | Venus | |
dc.subject.other | Neitsyt Maria | |
dc.subject.other | madonna-huora -kompleksi | |
dc.title | Pyhä ja paha – symbolit Emma Ainalan teoksessa Bed Time Barbie Parikkala | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405243928 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | paholainen | |
dc.subject.yso | pyhyys | |
dc.subject.yso | noidat | |
dc.subject.yso | symbolit | |
dc.subject.yso | symboliikka | |
dc.subject.yso | kuvataide | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |