Tulevaisuuden osaajat, onko heitä tarpeeksi? : peruskoulun opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia näkemyksiä peruskoulujen opettajilla on oppilaiden oppimistulosten laskun taustalla vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksella pyritään lisäämään oppimistulosten laskuun liittyvää tutkimustietoa kentällä toimivien opettajien näkökulmasta oppimistulosten laskun syihin.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2023 avoimia kysyyksiä sisältäneellä verkkokyselylomakkeella, joka jaettiin opetusalan ammattilaisille suunnattuihin Facebook-ryhmiin. Kyselyyn vastasi 82 peruskoulujen (luokat 1–9) opettajaa. Saatu aineisto analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittavat, että peruskoulujen opettajilla on laajasti erilaisia näkemyksiä oppimistulosten laskuun vaikuttavista tekijöistä. Tekijät jaettiin neljään kategoriaan ja edelleen yksilö- ja yhteiskuntatasoon. Kategoriat olivat 1) lapset eivät ole opetettavissa, 2) megatrendit heikentävät oppimisvalmiuksia, 3) kodit
eivät tue oppimista ja 4) koulu ei mahdollista oppimista. Tulosten mukaan opettajien näkemykset oppimistulosten laskun taustalla vaikuttavista tekijöistä olivat suurimmilta osin linjassa tutkielman teoriataustan ja aiemman tutkimustiedon kanssa. Vaikka tutkielma valottaa peruskoulujen opettajien näkemyksiä oppimistulosten laskusta, tutkimusta oppimistulosten laskuun vaikuttavista syistä tarvitaan yhä enemmän.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuoret osaajat : PISA 2003 -tutkimuksen ensituloksia
Tuntematon tekijä (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Peruskoulua oppimassa : oppimistulosten arvioinnit koulutusta kehittämässä
Rautopuro, Juhani; Ouakrim-Soivio, Najat; Välimaa, Jussi (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2023)Artikkelissa tarkastelemme suomalaisen peruskoulun sekä kansainvälisten ja kansallisten oppimistulosten arvioinnin roolia oppivelvollisuuskoulun muutoksissa. Kysymme artikkelissamme, miten oppimistuloksista saatua tietoa ... -
Tulevaisuuden osaajat : Pisa 2000 Suomessa
Sulkunen, Sari; Kupari, Pekka; Törnroos, Jukka; Reinikainen, Pasi; Malin, Antero; Leino, Kaisa; Linnakylä, Pirjo; Välijärvi, Jouni (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2002) -
Toteutuuko perusopetuksen tasa-arvo? Katsaus oppimistulosten arviointeihin
Ouakrim-Soivio, Najat; Pulkkinen, Jonna; Rautopuro, Juhani; Hildén, Raili (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2018)Tässä katsausartikkelissa analysoidaan tasa-arvon toteutumista suomalaisessa perusopetuksessa 2000-luvulla oppimistulosten näkökulmasta. Koulutuksen tutkimuksessa koulutuksellisen tasa-arvon indikaattoreina on käytetty ... -
Tulevaisuuden avaintaidot puntarissa: Kahdeksannen luokan oppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen: kansainvälinen TIMSS 2019 -tutkimus Suomessa
Vettenranta, Jouni; Hiltunen, Jenna; Kotila, Jenni; Lehtola, Piia; Nissinen, Kari; Puhakka, Eija; Pulkkinen, Jonna; Ström, Antti (2020)TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) on kansainvälinen koulutuksen arvioinnin tutkimusohjelma, jossa joka neljäs vuosi arvioidaan neljäsja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden matematiikan ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.