dc.contributor.advisor | Mustola, Marleena | |
dc.contributor.advisor | Ukkonen-Mikkola, Tuulikki | |
dc.contributor.advisor | Rautamies, Erja | |
dc.contributor.author | Kukkonen, Suvi | |
dc.contributor.author | Salo, Tiia | |
dc.date.accessioned | 2024-05-22T08:35:20Z | |
dc.date.available | 2024-05-22T08:35:20Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95052 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten kasvattaja tukee alle 3-vuotiaiden lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa, millaisia haasteita osallisuuden tukemisessa ilmenee sekä miten lasten eri temperamentit liittyvät kasvattajan mahdollisuuksiin tukea lasten osallisuutta. Osallisuus on ajankohtainen aihe, sillä alle 3-vuotiaiden lasten pedagogiikan merkitys tiedostetaan aikaisempaa paremmin ja pienet lapset nähdään oman kehityksensä aktiivisina vaikuttajina. Kuitenkin pienten lasten osallisuuden mahdollistamista on tutkittu vain vähän, vaikka lasten kehityksen kriittisimmät vuodet ovat kolme ensimmäistä elinvuotta.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kolme eri varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin monimenetelmällisesti. Aineistonkeruunpohjana on käytetty silmänliikelaseilla kuvattua materiaalia, jonka pohjalta rakensimme tutkimuksessa käytetyt RTA-haastattelun ja teema- haastattelun. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimus osoitti, että lapsituntemuksella on keskeinen rooli alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuden mahdollistamisessa. On tärkeää, että kasvattaja tiedostaa jokaiselle lapselle parhaiten sopivat yksilölliset toimintatavat. Muita lasten osallisuuden mahdollistamisen keskeisiä havaintoja olivat; kasvattajan pedagoginen toiminta, pedagoginen sensitiivisyys, sekä kasvattajan kyky muokata toimintaansa. Lisäksi tutkimuksemme tulosten mukaan lasten erilaisilla temperamenteillä on yhteys kasvattajan käyttämiin keinoihin lasten osallisuuden mahdollistamisessa, mutta tuokioille osallistuvien lasten temperamentit voivat myös haastaa kasvattajan kykyä mahdollistaa lasten osallisuutta. Muita lasten osallisuutta haastavia tekijöitä olivat esimerkiksi lasten yksilöllisten tarpeiden huomioimattomuus ja niihin vastaamattomuus. | fi |
dc.format.extent | 75 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | lapsituntemus | |
dc.title | Osallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405223816 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | temperamentti | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |