Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMustola, Marleena
dc.contributor.advisorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.advisorRautamies, Erja
dc.contributor.authorKukkonen, Suvi
dc.contributor.authorSalo, Tiia
dc.date.accessioned2024-05-22T08:35:20Z
dc.date.available2024-05-22T08:35:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95052
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten kasvattaja tukee alle 3-vuotiaiden lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa, millaisia haasteita osallisuuden tukemisessa ilmenee sekä miten lasten eri temperamentit liittyvät kasvattajan mahdollisuuksiin tukea lasten osallisuutta. Osallisuus on ajankohtainen aihe, sillä alle 3-vuotiaiden lasten pedagogiikan merkitys tiedostetaan aikaisempaa paremmin ja pienet lapset nähdään oman kehityksensä aktiivisina vaikuttajina. Kuitenkin pienten lasten osallisuuden mahdollistamista on tutkittu vain vähän, vaikka lasten kehityksen kriittisimmät vuodet ovat kolme ensimmäistä elinvuotta. Tutkimukseen osallistui yhteensä kolme eri varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin monimenetelmällisesti. Aineistonkeruunpohjana on käytetty silmänliikelaseilla kuvattua materiaalia, jonka pohjalta rakensimme tutkimuksessa käytetyt RTA-haastattelun ja teema- haastattelun. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimus osoitti, että lapsituntemuksella on keskeinen rooli alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuden mahdollistamisessa. On tärkeää, että kasvattaja tiedostaa jokaiselle lapselle parhaiten sopivat yksilölliset toimintatavat. Muita lasten osallisuuden mahdollistamisen keskeisiä havaintoja olivat; kasvattajan pedagoginen toiminta, pedagoginen sensitiivisyys, sekä kasvattajan kyky muokata toimintaansa. Lisäksi tutkimuksemme tulosten mukaan lasten erilaisilla temperamenteillä on yhteys kasvattajan käyttämiin keinoihin lasten osallisuuden mahdollistamisessa, mutta tuokioille osallistuvien lasten temperamentit voivat myös haastaa kasvattajan kykyä mahdollistaa lasten osallisuutta. Muita lasten osallisuutta haastavia tekijöitä olivat esimerkiksi lasten yksilöllisten tarpeiden huomioimattomuus ja niihin vastaamattomuus.fi
dc.format.extent75
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherlapsituntemus
dc.titleOsallisuuden mahdollistaminen alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405223816
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotemperamentti
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright