Teaching transposon classification as a means to crowd source the curation of repeat annotation : a tardigrade perspective
Peona, V., Martelossi, J., Almojil, D., Bocharkina, J., Brännström, I., Brown, M., Cang, A., Carrasco-Valenzuela, T., DeVries, J., Doellman, M., Elsner, D., Espíndola-Hernández, P., Montoya, G. F., Gaspar, B., Zagorski, D., Hałakuc, P., Ivanovska, B., Laumer, C., Lehmann, R., . . . Suh, A. (2024). Teaching transposon classification as a means to crowd source the curation of repeat annotation : a tardigrade perspective. Mobile DNA, 15, Article 10. https://doi.org/10.1186/s13100-024-00319-8
Julkaistu sarjassa
Mobile DNATekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 the Authors
Background
The advancement of sequencing technologies results in the rapid release of hundreds of new genome assemblies a year providing unprecedented resources for the study of genome evolution. Within this context, the significance of in-depth analyses of repetitive elements, transposable elements (TEs) in particular, is increasingly recognized in understanding genome evolution. Despite the plethora of available bioinformatic tools for identifying and annotating TEs, the phylogenetic distance of the target species from a curated and classified database of repetitive element sequences constrains any automated annotation effort. Moreover, manual curation of raw repeat libraries is deemed essential due to the frequent incompleteness of automatically generated consensus sequences.
Results
Here, we present an example of a crowd-sourcing effort aimed at curating and annotating TE libraries of two non-model species built around a collaborative, peer-reviewed teaching process. Manual curation and classification are time-consuming processes that offer limited short-term academic rewards and are typically confined to a few research groups where methods are taught through hands-on experience. Crowd-sourcing efforts could therefore offer a significant opportunity to bridge the gap between learning the methods of curation effectively and empowering the scientific community with high-quality, reusable repeat libraries.
Conclusions
The collaborative manual curation of TEs from two tardigrade species, for which there were no TE libraries available, resulted in the successful characterization of hundreds of new and diverse TEs in a reasonable time frame. Our crowd-sourcing setting can be used as a teaching reference guide for similar projects: A hidden treasure awaits discovery within non-model organisms.
...
Julkaisija
BioMed CentralISSN Hae Julkaisufoorumista
1759-8753Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/213684327
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Open access funding provided by Uppsala University. This study was supported by grants from Swedish Research Council Vetenskapsrådet (2020–04436 to AS; 2022–06195 to VP), the Swedish Research Council Formas (2017 − 01597 to AS), the Canziani bequest and the ‘Ricerca Fondamentale Orientata’ (RFO) funding from the University of Bologna to JM.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Genome assembly of the dyeing poison frog provides insights into the dynamics of transposable element and genome-size evolution
Dittrich, Carolin; Hoelzl, Franz; Smith, Steve; Fouilloux, Chloe A.; Parker, Darren J.; O’Connell, Lauren A.; Knowles, Lucy S.; Hughes, Margaret; Fewings, Ade; Morgan, Rhys; Rojas, Bibiana; Comeault, Aaron A. (Oxford University Press, 2024)Genome size varies greatly across the tree of life and transposable elements are an important contributor to this variation. Among vertebrates, amphibians display the greatest variation in genome size, making them ideal ... -
Transposable elements in Drosophila montana from harsh cold environments
Tahami, Mohadeseh S.; Vargas-Chavez, Carlos; Poikela, Noora; Coronado-Zamora, Marta; González, Josefa; Kankare, Maaria (BioMed Central, 2024)Background Substantial discoveries during the past century have revealed that transposable elements (TEs) can play a crucial role in genome evolution by affecting gene expression and inducing genetic rearrangements, among ... -
Millainen oli Jyväskylän Tieteellinen kirjasto ennen yliopiston perustamista?
Kokko, Marja (Jyväskylän yliopisto, 2012)Jyväskylän tieteellisen kirjaston toiminta keskittyi aluksi kattavan kansallisen kokoelman rakentamiseen. Kirjallisuuttakartutettiin yksityisten ja yhteisöjen merkittävillä kokoelmilla, lahjoituksina saaduilla ... -
Erikseen vai yhdessä? Tietopalvelujen vakiintuminen Jyväskylän yliopiston kirjaston ytimeen
Laitinen, Mirja (Jyväskylän yliopisto, 2012)Informaatiolukutaito on keskeinen akateemisen asiantuntijuuden ulottuvuus ja työelämätaito. Mirja Laitinen kertaa artikkelissaan Jyväskylän yliopiston kirjaston tietopalvelujen kehitystä ja sulautumista osaksi kirjaston ... -
Miksi Jyväskylän tieteellinen kirjasto perustettiin?
Kokko, Marja (Jyväskylän yliopisto, 2012)Tieteellisen kirjaston perustaminen Jyväskylään oli osa tavoitetta perustaa suomalainen yliopisto suuriruhtinaskunnan pääkaupungin lisäksi myös maantieteellisesti keskeisemmälle paikalle. 1900-luvun alussa keskustelu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.