dc.contributor.advisor | Ockenström, Lauri | |
dc.contributor.author | Juurela, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2024-05-20T05:46:29Z | |
dc.date.available | 2024-05-20T05:46:29Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94984 | |
dc.description.abstract | Tutkielma käsittelee Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelman keramiikkavaasien vaasimaalauksia. Tutkielmassa tarkastellaan seitsemää taidemuseon antiikin kokoelmassa säilytettävää Onni Okkosen keräämää keramiikkavaasia ja tutkitaan niiden vaasimaalausten kuva-aiheita ja kuva-aiheiden sisältämiä merkityksiä. Tarkasteltavia vaaseja yhdistää olennaisesti niiden kreikkalainen alkuperä ja vaasimaalauksen ihmishahmoinen kuvitus, joka kokoaa tutkittavien vaasimaalausten kuva-aiheet yhteisen teeman alle. Vaasit ajoittuvat noin vuosien 490–300 eaa. välille ja neljä niistä edustaa attikalaista ja kolme eteläitalialaista vaasimaalausta.
Tutkielman kahteen tutkimuskysymykseen 1. Minkälaisia ihmishahmoisia kuva-aiheita aineistoksi valituissa Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelman seitsemän keramiikkavaasin vaasimaalauksissa on? ja 2. Mitä merkityksiä tutkittaviin kuva-aiheisiin liittyy? etsitään vastauksia ikonografisen tutkimuksen keinoin soveltamalla analyysissa Erwin Panofskyn ikonologista tulkintamallia. Analyysissa käy ilmi, että neljän attikalaisen vaasin vaasimaalauksissa kuva-aiheiden kirjo on hyvin laaja – skyfoksessa on mahdollisesti kuva komasteista, mustakuvioisessa lekyytissä Herakleeseen liittyvästä amatsonomakhiasta, vatsalekyytissä villan parissa työskentelevästä vaimosta ja valkopohjaisessa lekyytissä haudan luona vierailusta. Kuva-aiheena komastien merkitysten voidaan nähdä olevan yhteydessä erityisesti Dionysia-juhlien viettämiseen, mutta lekyyttien ja vatsalekyytin vaasimaalauksissa esiintyvien kuva-aiheiden merkitysten voidaan puolestaan kaikkien nähdä olevan kytköksissä omalla tavallaan persialaissotien aiheuttamiin moninaisiin yhteiskunnallisiin muutoksiin. Kolmen eteläitalialaisen vaasin vaasimaalaukset ovat puolestaan kaikki naisaiheisia – pullossa on mahdollisesti kuva hääseremoniaansa valmistautuvasta naisesta, pelikessä naishahmosta, jota Eros on saattamassa tuonpuoleiseen, ja skyfoidi pyksis -rasian kannessa irrallisesta naisen päästä. Kuva-aiheena hääseremoniaan valmistautuvan naisen merkitysten voidaan nähdä kytkeytyvän erityisesti ajan poliittiseen ilmapiiriin ja naishahmon ja Eroksen sekä irrallisen naisen pään puolestaan kuoleman tematiikkaan. | fi |
dc.format.extent | 72 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | antiikin vaasimaalaus | |
dc.subject.other | antiikin taide | |
dc.subject.other | Suomen antiikin kokoelmat | |
dc.subject.other | Joensuun taidemuseo Onni | |
dc.title | Joensuun taidemuseon antiikin kokoelman seitsemän kreikkalaisen keramiikkavaasin ihmisaiheiset vaasimaalaukset | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405203749 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | ikonografia | |
dc.subject.yso | ikonologia | |
dc.subject.yso | antiikki | |
dc.subject.yso | kokoelmat | |
dc.subject.yso | taidemuseot | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | Joensuu | |
dc.subject.yso | taide | |
dc.subject.yso | kuvataide | |
dc.subject.yso | taidehistoria | |
dc.subject.yso | taidekokoelmat | |
dc.subject.yso | vaasimaalaus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |