Reader’s Theater projects in reading disability remediation (ReadDrama): project data
Projektimuotoisen lukuteatterin mahdollisuudet lukivaikeuskuntoutuksessa (ReadDrama) -aineisto
dc.contributor.author | Hautala, Jarkko | |
dc.contributor.author | Junttila, Enni | |
dc.contributor.other | Karhunen, Roosa | |
dc.coverage.temporal | 2019-01-01 - 2023-06-30 | |
dc.date.accessioned | 2024-05-16T09:55:39Z | |
dc.date.available | 2024-05-16T09:55:39Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Hautala, Jarkko; Junttila, Enni. <i>Reader’s Theater projects in reading disability remediation (ReadDrama): project data</i>. V. 30.6.2024. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/94903 | |
dc.identifier.other | jyu-resd.207422421 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94903 | |
dc.description.abstract | Aineisto koostuu useista lukuteatteri-interventiotutkimuksista kohdistuen alakouluikäisiin hitaisiin lukijoihin. Jokainen osatutkimus pitää sisällään useita lukutaidon arviointitehtäviä, oppimismotivaatiota koskevia kyselylomakeaineistoja ja interventioiden toteutumista koskevia aineistoja. Eräät osatutkimukset sisältävät myös haastatteluja, ääneen lukemisen äänityksiä, lukuteatterikerran videoinnin ja katseenseuranta-aineistoja. Osatutkimukset ja niiden muodostamat keskeiset datakokonaisuudet: - Mittareiden validointitutkimus (n ~ 114, 3-4 luokan oppilaita) - Intervention pilottitutkimus (n ~30, 3.lk) - Laajamittainen satunnaistettu kontrolloitu tutkimus (n ~320, 3-4 lk.) - Lukemisen aikaisen katseenseurannan rekisteröinnit laajamittaisen satunnaistetun tutkimuksen aliotokselle (alkumittaus n~150, loppumittaus n~80). - Käytäntöönviemistutkimus 1 (n ~300, 2-5 lk.) - Käytäntöönviemistutkimus 2 (n ~120, 3-6 lk.) | fi |
dc.description.abstract | The dataset consists of multiple Reader's Theater intervention substudies at primary grades. Each substudy includes several reading skill assessments, questionnaire data on motivational measures, and data concerning treatment fidelity. Some trials also include interview data, speech recordings of reading-aloud tasks, video recordings of a reader's theater intervention session, and eye-tracking recordings. The main research trials and thus dataset entities: - Assessment validation study (n ~ 114, 3rd and 4th grade students) - Intervention pilot study (n ~30, 3rd grade students) - Large-scale RCT trial (n ~320, 3rd and 4th grade students) - Eye tracking recordings during reading for a subsample of students participating into the RCT trial (pretest n~150, posttest n~80). - Implementation trial 1 (n ~300, 2nd to 5th grade students) - Implementation trial 2 (n ~120, 3rd to 6th grade students). | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | University of Jyväskylä | en |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Reader’s Theater projects in reading disability remediation (ReadDrama): project data | en |
dc.title | Projektimuotoisen lukuteatterin mahdollisuudet lukivaikeuskuntoutuksessa (ReadDrama) -aineisto | fi |
dc.type | dataset | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405163669 | |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | |
dc.type.uri | http://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1 | |
dc.identifier.doi | 10.17011/jyx/dataset/94903 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1 | |
dc.rights.copyright | Hautala, Jarkko and Niilo Mäki Institute | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.subject.yso | motivational psychology | en |
dc.subject.yso | children (age groups) | en |
dc.subject.yso | reading research | en |
dc.subject.yso | eye tracking | en |
dc.subject.yso | dyslexia | en |
dc.subject.yso | intervention (treatment methods) | en |
dc.subject.yso | motivaatiopsykologia | fi |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | fi |
dc.subject.yso | lukemistutkimus | fi |
dc.subject.yso | katseenseuranta | fi |
dc.subject.yso | dysleksia | fi |
dc.subject.yso | interventiohoito | fi |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15519 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p37956 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19526 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5303 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4354 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5848 | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Restricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material. | |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | |
datacite.isSupplementTo.doi | 10.1016/j.cogdev.2023.101395 | |
datacite.isSupplementTo.doi | 10.1080/00313831.2022.2042846 | |
datacite.isSupplementTo.doi | 10.1007/s11145-021-10201-1 | |
datacite.isSupplementTo.doi | 10.1080/02568543.2023.2301092 | |
datacite.isSupplementTo.doi | 10.1080/10888438.2023.2203863 | |
datacite.isSupplementTo.url | https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/04/Hautala-ym.pdf | |
datacite.isSupplementTo.url | https://www.puhejakieli.fi/sites/puhejakieli.fi/files/kielileikkijapelillisyys2021open.pdf | |
datacite.isSupplementTo | Laakso, M., Nylund, A., Kautto, A., Kanto, L., & Tolonen, A.-K. (Eds.). (2021). <i>Kieli, leikki ja pelillisyys : Puheen ja kielen tutkimuksen päivät 25.–26.3.2021</i>. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja, 53. <a href="https://www.puhejakieli.fi/sites/puhejakieli.fi/files/kielileikkijapelillisyys2021open.pdf" target="_blank">https://www.puhejakieli.fi/sites/puhejakieli.fi/files/kielileikkijapelillisyys2021open.pdf</a> | |
datacite.isSupplementTo | Hintermeier, L., Hautala, J., & Aro, M. (2023). Rapid Coding of Syllable Structure by Dysfluent Developing Readers. <i>Scientific Studies of Reading</i>, <i>27</i>(6), 493-512. <a href="https://doi.org/10.1080/10888438.2023.2203863" target="_blank">https://doi.org/10.1080/10888438.2023.2203863</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86661">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86661</a> | |
datacite.isSupplementTo | Hautala, J., Karhunen, R., Junttila, E., Ronimus, M., & Young, C. (2024). The Goal to Perform in Readers’ Theater Motivates Boys Who Struggle With Reading. <i>Journal of Research in Childhood Education</i>, <i>Early online</i>. <a href="https://doi.org/10.1080/02568543.2023.2301092" target="_blank">https://doi.org/10.1080/02568543.2023.2301092</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93211">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93211</a> | |
datacite.isSupplementTo | Hautala, J., Hawelka, S., & Aro, M. (2022). Dual-stage and dual-deficit? Word recognition processes during text reading across the reading fluency continuum. <i>Reading and writing</i>, <i>35</i>(3), 663-686. <a href="https://doi.org/10.1007/s11145-021-10201-1" target="_blank">https://doi.org/10.1007/s11145-021-10201-1</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77473">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77473</a> | |
datacite.isSupplementTo | Hautala, J., Ronimus, M., & Junttila, E. (2023). Readers’ Theater Projects for Special Education : A Randomized Controlled Study. <i>Scandinavian Journal of Educational Research</i>, <i>67</i>(5), 663-678. <a href="https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2042846" target="_blank">https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2042846</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80225">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80225</a> | |
datacite.isSupplementTo | Hautala, J., Ronimus, M., Junttila, E., Kullberg, N., Eräpuro, K., Viirret, T. L., & Lintunen, J. (2020). Onko lukuteatteri tehokas tapa harjoitella lukemista? : pilottitutkimuksen tuloksia ReadDrama -hankkeesta. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>30</i>(1), 62-77. <a href="https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/04/Hautala-ym.pdf" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/04/Hautala-ym.pdf</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78591">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78591</a> | |
datacite.isSupplementTo | Hautala, J., Hawelka, S., & Ronimus, M. (2024). An eye movement study on the mechanisms of reading fluency development. <i>Cognitive Development</i>, <i>69</i>, Article 101395. <a href="https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2023.101395" target="_blank">https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2023.101395</a> <a href="https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92024">https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92024</a> |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |
This item appears in the following Collection(s)
-
Tutkimusdata [269]