Reader’s Theater projects in reading disability remediation (ReadDrama): project data
Projektimuotoisen lukuteatterin mahdollisuudet lukivaikeuskuntoutuksessa (ReadDrama) -aineisto
Hautala, Jarkko; Junttila, Enni. Reader’s Theater projects in reading disability remediation (ReadDrama): project data. V. 30.6.2024. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/94903
Muut tutkimuksen toteuttamiseen osallistuneet
Karhunen, RoosaPäivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Restricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
Tekijänoikeudet
Hautala, Jarkko and Niilo Mäki Institute
Aineisto koostuu useista lukuteatteri-interventiotutkimuksista kohdistuen alakouluikäisiin hitaisiin lukijoihin. Jokainen osatutkimus pitää sisällään useita lukutaidon arviointitehtäviä, oppimismotivaatiota koskevia kyselylomakeaineistoja ja interventioiden toteutumista koskevia aineistoja. Eräät osatutkimukset sisältävät myös haastatteluja, ääneen lukemisen äänityksiä, lukuteatterikerran videoinnin ja katseenseuranta-aineistoja.
Osatutkimukset ja niiden muodostamat keskeiset datakokonaisuudet:
- Mittareiden validointitutkimus (n ~ 114, 3-4 luokan oppilaita)
- Intervention pilottitutkimus (n ~30, 3.lk)
- Laajamittainen satunnaistettu kontrolloitu tutkimus (n ~320, 3-4 lk.)
- Lukemisen aikaisen katseenseurannan rekisteröinnit laajamittaisen satunnaistetun tutkimuksen aliotokselle (alkumittaus n~150, loppumittaus n~80).
- Käytäntöönviemistutkimus 1 (n ~300, 2-5 lk.)
- Käytäntöönviemistutkimus 2 (n ~120, 3-6 lk.) The dataset consists of multiple Reader's Theater intervention substudies at primary grades. Each substudy includes several reading skill assessments, questionnaire data on motivational measures, and data concerning treatment fidelity. Some trials also include interview data, speech recordings of reading-aloud tasks, video recordings of a reader's theater intervention session, and eye-tracking recordings.
The main research trials and thus dataset entities:
- Assessment validation study (n ~ 114, 3rd and 4th grade students)
- Intervention pilot study (n ~30, 3rd grade students)
- Large-scale RCT trial (n ~320, 3rd and 4th grade students)
- Eye tracking recordings during reading for a subsample of students participating into the RCT trial (pretest n~150, posttest n~80).
- Implementation trial 1 (n ~300, 2nd to 5th grade students)
- Implementation trial 2 (n ~120, 3rd to 6th grade students).
Julkaisija
University of JyväskyläAsiasanat
Aineistoon liittyvä(t) julkaisu(t)
- Laakso, M., Nylund, A., Kautto, A., Kanto, L., & Tolonen, A.-K. (Eds.). (2021). Kieli, leikki ja pelillisyys : Puheen ja kielen tutkimuksen päivät 25.–26.3.2021. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja, 53. https://www.puhejakieli.fi/sites/puhejakieli.fi/files/kielileikkijapelillisyys2021open.pdf
- Hintermeier, L., Hautala, J., & Aro, M. (2023). Rapid Coding of Syllable Structure by Dysfluent Developing Readers. Scientific Studies of Reading, 27(6), 493-512. https://doi.org/10.1080/10888438.2023.2203863 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86661
- Hautala, J., Karhunen, R., Junttila, E., Ronimus, M., & Young, C. (2024). The Goal to Perform in Readers’ Theater Motivates Boys Who Struggle With Reading. Journal of Research in Childhood Education, Early online. https://doi.org/10.1080/02568543.2023.2301092 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93211
- Hautala, J., Hawelka, S., & Aro, M. (2022). Dual-stage and dual-deficit? Word recognition processes during text reading across the reading fluency continuum. Reading and writing, 35(3), 663-686. https://doi.org/10.1007/s11145-021-10201-1 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77473
- Hautala, J., Ronimus, M., & Junttila, E. (2023). Readers’ Theater Projects for Special Education : A Randomized Controlled Study. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(5), 663-678. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2042846 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80225
- Hautala, J., Ronimus, M., Junttila, E., Kullberg, N., Eräpuro, K., Viirret, T. L., & Lintunen, J. (2020). Onko lukuteatteri tehokas tapa harjoitella lukemista? : pilottitutkimuksen tuloksia ReadDrama -hankkeesta. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 30(1), 62-77. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/04/Hautala-ym.pdf https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78591
- Hautala, J., Hawelka, S., & Ronimus, M. (2024). An eye movement study on the mechanisms of reading fluency development. Cognitive Development, 69, Article 101395. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2023.101395 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92024
Aineisto tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/207422421
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [268]
Rahoittaja(t)
Suomen Akatemia; Research Council of FinlandLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perception and learning of Finnish quantity : study in children with reading disabilities and familial risk for dyslexia and Russian second-language learners
Pennala, Riitta (University of Jyväskylä, 2013) -
Readers’ Theater Projects for Special Education : A Randomized Controlled Study
Hautala, Jarkko; Ronimus, Miia; Junttila, Enni (Routledge, 2023)A randomized controlled trial was conducted to study the effectiveness of two readers’ theater (RT) programs in promoting reading skills and motivation of dysfluent readers in Grades 3–4. One program (RT Goal) included a ... -
Intergenerational Transmission of Dyslexia : How do Different Identification Methods of Parental Difficulties Influence the Conclusions Regarding Children's Risk for Dyslexia?
Khanolainen, Daria; Salminen, Jenni; Eklund, Kenneth; Lerkkanen, Marja‐Kristiina; Torppa, Minna (John Wiley & Sons, 2023)By investigating children whose parents have dyslexia, family risk (FR) studies are expanding our understanding of the intergenerational transmission of dyslexia. These studies, however, vary in their identification of FR, ... -
Neural correlates of morphological processing and its development from pre-school to the first grade in children with and without familial risk for dyslexia
Louleli, Natalia; Hämäläinen, Jarmo A.; Nieminen, Lea; Parviainen, Tiina; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier, 2022)Previous studies have shown that the development of morphological awareness and reading skills are interlinked. However, most have focused on phonological awareness as a risk factor for dyslexia, although there is considerable ... -
Early morning physical activity is associated with healthier white matter microstructure and happier children : the ActiveBrains project
Esteban-Cornejo, Irene; Lara-Jimenez, Inmaculada; Rodriguez-Ayllon, Maria; Verdejo-Roman, Juan; Catena, Andres; Erickson, Kirk I.; Ortega, Francisco B. (Springer, 2024)The background of this study is to examine the associations of individual and combined early morning patterns (i.e., active commuting to school, physical activity before school, having breakfast and good sleep) with white ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.