Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJaakkola, Timo
dc.contributor.authorKahelin, Lauri
dc.date.accessioned2024-05-16T09:34:45Z
dc.date.available2024-05-16T09:34:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94902
dc.description.abstractTämä on kirjallisuuskatsaus itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteydestä fyysiseen aktiivisuuteen yläasteikäisillä. Tavoitteena oli selvittää, miten itsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden eri osa-alueet ovat yhteydessä yläasteikäisten fyysisen aktiivisuuden määrään ja laatuun liikuntatunneilla. Tavoitteena oli myös tarkastella kyseisten yhteyksien sukupuolieroja. Nuorten ahdistuneisuus on nousussa ja fyysinen aktiivisuus laskussa, joten aihe on ajankohtainen ja tärkeä tulevaa ammattiani varten. Tarkastelen aihetta käyttäen apuna kirjallisuutta termien, käsitteiden ja viitekehysten avaamiseen, sekä tutkimuksia tukemaan ja selittämään keskeisiä käsitteitä ja havaittuja ilmiöitä. Itsemääräämisteoria on osa sosiaaliskognitiivisia teorioita, ja se tarkastelee psykologisten perustarpeiden eli autonomian, pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tyydyttymisen vaikutuksia motivaatioon ja fyysiseen aktiivisuuteen. Ahdistuneisuus jaetaan neljään eri ulottuvuuteen, jotka ovat somaattinen ja kognitiivinen sekä tilanne- ja piirreahdistuneisuus. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan ahdistuneisuuden syitä ja sen vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkielman tuloksien mukaan psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen oli merkittävästi yhteydessä fyysisen aktiivisuuden määrään liikuntatunneilla. Autonomian todettiin lisäävän fyysistä aktiivisuutta. Liiallinen autonomia voi kuitenkin vahingoittaa toimintaa, jos opettajan auktoriteetti samalla kärsii. Pätevyyden tunne oli yhteydessä viihtymiseen ja parempaan motivaatioon, jonka seurauksena fyysinen aktiivisuus oli korkeammalla tasolla. Sosiaalinen yhteenkuuluvuus myös lisäsi fyysistä aktiivisuutta ja paransi ryhmähenkeä. Yhteenkuuluvuudessa ei havaittu merkittäviä sukupuolieroja, mutta poikien todettiin tuntevan itsensä pätevimmiksi ja toimivan autonomisemmin kuin tytöt. Ahdistuneisuuden todettiin laskevan huomattavasti fyysisen aktiivisuuden määrää. Ahdistuneisuutta aiheuttavia tekijöitä olivat alhainen pätevyys ja negatiiviset kokemukset, vertailu, motivaatioilmasto, Move! -mittaustunti ja negatiivinen kehonkuva. Tytöt kokevat keskimääräisesti enemmän ahdistuneisuutta kuin pojat. Ero on havaittavissa varsinkin kehonkuvasta johtuvasta ahdistuneisuudesta. Fyysisen aktiivisuuden vähenemisellä ja ahdistuneisuuden lisääntymisellä on lukuisia negatiivisia vaikutuksia, jonka perusteella olisi tarpeellista keskittyä näiden ongelmien vähentämiseen.fi
dc.format.extent37
dc.language.isofi
dc.subject.otheritsemääräämisteoria
dc.subject.otherkoulu
dc.titleItsemääräämisteorian ja ahdistuneisuuden yhteys yläasteikäisen fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405163668
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoahdistus
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysoahdistus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysokoululiikunta


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot