Exploring gender dynamics in ski jumping : women’s perspectives on gender roles and (in)equality
Even though Finland has made progress in matters of gender equality, gender
inequalities still exist, especially in sport. This master’s thesis delves into gender
equality, particularly in the context of ski jumping organizations. Ski jumping has
long been a male-dominated field of business, where women's participation has
been low. This work provides an overview of the development of women's
participation in ski jumping, identifying gender inequalities associated with
socially constructed gender roles and their effect on women's position,
development and career progression in ski jumping activities.
Theoretical framework of this study comprises theories on gender norms as social
structures that reinforce power dynamics and create inequalities in sport
organizations, such as gender discrimination, limited opportunities, division of
labor, and wage gaps between genders. To find out if gender roles exist and how
they affect women's socioeconomic status in ski jumping, qualitative research
methods are used. For this study, five women engaged in ski jumping have been
interviewed, whose experiences of the prevalence of gender roles and their
influence on gender equality in the field have been analyzed using the
hermeneutic phenomenological method.
The research findings reveal that gender roles remain deeply ingrained in ski
jumping culture. Prevailing gender roles hinder women’s participation in all
sport-related activities within the ski jumping context. Gender stereotyping
contributes to unequal resource allocation and task distribution, affecting
women’s career development as athletes, coaches, experts, officials, and leaders.
Moreover, the results identify how low gender diversity and high male
dominance in ski jumping organizations influence decision-making processes
hindering individuals’ and organizational performance. Based on the research
findings, ski jumping organizations are provided with practical recommendations
and encouraged to implement proactive measures to address gender equality
issues and foster positive change in organizational culture.
...
Vaikka Suomi on edistynyt tasa-arvoasioissa, erityisesti urheilussa esiintyy
edelleen sukupuolten välistä eriarvoisuutta. Tässä pro gradu -työssä perehdytään sukupuolten tasa-arvoon erityisesti mäkihyppyjärjestöjen kontekstissa.
Mäkihyppy on pitkään ollut miesvaltainen toimiala, jossa naisten osallistuminen on ollut vähäistä. Tämä työ tunnistaa sosiaalisesti rakentuneisiin sukupuolirooleihin liittyvää sukupuolten välistä epätasa-arvoa ja sen vaikutusta naisten
asemaan, kehitykseen ja urakehitykseen mäkihypyn toimialalla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää teorioita sukupuolinormeista sosiaalisina rakenteina, jotka vahvistavat vallan dynamiikkaa ja luovat epätasa-arvoa urheiluorganisaatioissa, kuten sukupuoleen perustuvaa syrjintää, rajallisia
etenemismahdollisuuksia, epätasa-arvoista työnjakoa ja sukupuolten välisiä palkkaeroja. Sukupuoliroolien esiintymistä mäkihypyssä ja niiden vaikutusta naisten sosioekonomiseen asemaan selvitetään kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien avulla. Tätä tutkimusta varten on haastateltu viittä mäkihypyn parissa toimivaa naista, joiden kokemuksia sukupuolirooleista ja niiden vaikutuksista alan tasa-arvoon on analysoitu hermeneuttis-fenomenologisella menetelmällä.
Tutkimustulokset tuovat esille, että sukupuoliroolit ovat juurtuneet syvälle mäkihyppykulttuuriin. Vallitsevat sukupuoliroolit tarkoittavat mm. epätasaista resurssien jakoa ja tehtävien jakautumista sukupuolten kesken, mikä vaikuttaa naisten urakehitykseen urheilijoina, valmentajina, asiantuntijoina, toimihenkilöinä ja johtajina. Lisäksi tulokset osoittavat, kuinka alhainen monimuotoisuus ja korkea miesten dominanssi mäkihyppyorganisaatioissa vaikuttavat päätöksentekoprosesseihin, jotka haittaavat niin yksilöiden kuin organisaatioiden toimintaa. Tutkimustulosten perusteella mäkihyppyorganisaatioille tarjotaan käytännön suosituksia ja kannustetaan toteuttamaan ennakoivia toimenpiteitä sukupuolten tasa-arvokysymysten käsittelemiseksi ja positiivisen muutoksen edistämiseksi organisaatiokulttuurissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Successful and feminine athlete" and "natural-born fighter" : a discursive exploration of female judoka's identities in Greece and Finland
Kavoura, Anna (University of Jyväskylä, 2018)Despite feminist concerns about the asymmetrical distribution of power in martial arts and combat sports (MACS), sport psychology research has overlooked issues of inequality and socio-cultural difference, as well as ... -
"Stop whining and be a badass" : A postfeminist analysis of university students' responses to gender themes
Kivijärvi, Marke (Emerald, 2021)Purpose This paper critically examines how female students at a Finnish business school understand gender in management. Design/methodology/approach The analysis is based on female students' learning diaries from a ... -
Leadership in Educational Contexts in Finland : Theoretical and Empirical Perspectives
Ahtiainen, Raisa; Hanhimäki, Eija; Leinonen, Jaana; Risku, Mika; Smeds-Nylund, Ann-Sofie (Springer, 2024)This open access book provides a comprehensive overview and in-depth coverage of contemporary aspects of leadership in the field of education in Finland. It brings together Finnish scholars to critically explore and discuss ... -
Sotilaita vai seikkailijoita? : varusmiespalveluksen johtajakoulutuksen merkityksiä naisille uran ja johtamisosaamisen kannalta
Häyrynen, Heli (University of Jyväskylä, 2017)This thesis examines women in military leadership training in Finnish military service. The aim of this empirical qualitative PhD study is to explore the meanings of military leadership training to young women from a ... -
An exploration of teachers’ and leaders’ perceptions of their collaborative working and learning : the case of three general upper secondary schools in Finland
Machala, Molly (2021)Educational leadership is an abstract concept that is still often discussed from the perspective that it can be understood, as through roles, practices, or outcomes (Dinh et al., 2014). However, the present study and its ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.