Show simple item record

dc.contributor.advisorSalminen, Hanna
dc.contributor.authorAhlbom, Aino
dc.date.accessioned2024-05-13T16:49:04Z
dc.date.available2024-05-13T16:49:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94802
dc.description.abstractTyönantajamielikuva on saanut lisääntyvissä määrin huomiota, sillä työvoimasta on pulaa ja tilanteen ennustetaan pahenevan. Samaan aikaan tietotyö lisääntyy ja työntekijät ovat yhä tärkeämpi resurssi. Työnantajabrändäyksen tarkoituksena on sekä houkutella että sitouttaa työntekijöitä. Vaikka työurien muuttuessa yhä sirpaleisemmiksi työntekijän sitouttaminen on keskeistä, on työnantajamielikuvakeskustelussa keskitytty pitkälti rekrytoinnin kontekstiin. Tutkimus on lisäksi keskittynyt yrityspuolelle, vaikka myös julkinen sektori painii samojen haasteiden kanssa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää julkisella alalla työskentelevien käsityksiä työnantajamielikuvalle tärkeistä elementeistä sekä niiden merkitystä työntekijän organisaatioon sitoutumiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu työnantajamielikuvan sekä organisaatioon sitoutumisen kirjallisuudesta. Näiden välistä yhteyttä tarkastellaan psykologisen sopimuksen sekä yksilön ja ympäristön välisen yhteensopivuuden teorioilla huomioiden julkisen alan konteksti julkispalvelumotivaation teorialla. Laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, sillä tavoitteena oli ymmärtää työntekijän näkökulmaa. Haastattelut toteutettiin erään julkisen alan organisaation työntekijöiden keskuudessa. Tulokset analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tulosten perusteella työnantajamielikuvassa tärkeää on turvallisuus, kehittymismahdollisuudet, monipuolinen palkitseminen, merkityksellisyys ja työntekijälähtöisyys. Mielikuvaa rakentavat työnkuva ja organisaation tehtävä, HR-käytänteet, lähityöyhteisö, asiaviestintä sekä yleinen mielikuva julkisesta sektorista. Organisaatioon sitoutumisen taustalla ovat psykologisen sopimuksen elementit, kuten kokemus molemminpuolisuudesta ja selkeistä velvollisuuksista sekä koetut työsuhteesta saatavat hyödyt, joita työnantajamielikuvan elementit rakentavat. Myös yhteensopivuuden kokemus on tärkeää sitoutumiselle, ja tämän taustalla vaikuttivat työnantajamielikuvan elementit, kuten merkityksellisyys.fi
dc.format.extent87
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleTyönantajamielikuva ja sen merkitys organisaatioon sitoutumiselle julkisen sektorin organisaatiossa
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405133570
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright