Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet digitaalisissa alustoissa
Digitization creates new pressures for companies to produce successful products and engage consumers in an online environment. Creating the experience of trust plays a major role when building consumer commitment, as well as positive user experience and successful brand management. The brand experience is built through different senses while consumer is interacting with company´s different touchpoints such as through digital platforms, where sight is the most dominant and significant interacting sense. Therefore, visual aesthetic and understanding its design are major key factors in creating a successful brand experience. There is a huge variety of design guidelines to support design, which can be found in different kind of non-scientific sources. The term “brand experience” is used holistically when talking about the factors affecting the brand experience, even if the experience is created by the stimulation of the consumer's visual sense only. Thus, it is unclear what kind of visual brand experience design guidelines exist and are they based on any kind of scientific theories or arguments, or whether they are built entirely based on intuition. Design guidelines for visual brand experience and understanding their scientific background would help designers to create more significant and successful design solutions on digital platforms. In this master's thesis research was made on visual brand experience design guidelines, do they exist, whether it is possible to classify them into different categories and what kind of psychological theories or scientific arguments are they based on. The research used systematic literature review methodology that was based on the PRISMA statement to ensure a systematic, transparent procedure throughout the research process. The purpose of the research is to help designers and those involved in the design process in finding, categorizing, and critically examining design guidelines for the visual brand experience. The study combines previous studies on the visual brand experience related topics and how visual brand experience design guidelines could possibly be studied in the future. The research results showed that precise, practical, scientific research based visual brand experience design guidelines have not been built, but there are guidelines, evaluation models and frameworks that can be used to support the visual brand experience design process.
...
Digitalisaatio luo yrityksille uudenlaisia paineita onnistuneiden tuotteiden valmistamiseen ja kuluttajien sitouttamiseen verkkoympäristössä. Sitoutuneisuuteen vaikuttaa ennen kaikkea luottamuksen rakentaminen, jota edesauttavat tuotteiden miellyttävä käyttäjäkokemus ja johdonmukainen brändäys. Brändikokemus luodaan kuluttajien aistien välityksellä, kun he ovat vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa eri kosketuspisteiden, kuten tänä päivänä erityisesti digialustojen kautta. Tällöin näköaistin dominoivuus ja merkityksellisyys korostuvat. Näin ollen esteettinen visuaalisuus ja sen suunnittelun ymmärtäminen ovat avaintekijöitä onnistuneen brändikokemuksen luomisessa. Suunnittelun tueksi on ole-massa valtavasti erilaisia suunnitteluohjeita, joita on tarjolla erityisesti erilaisissa ei-tieteellisissä lähteissä. Termiä ”brändikokemus” käytetään kokonaisvaltaisesti puhuttaessa kaikista brändikokemukseen vaikuttavista tekijöistä, vaikka kokemus syntyisi ainoastaan kuluttajan näköaistin välityksellä. On epäselvää, minkä-laisia visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeita on olemassa, minkälaisiin tieteellisiin teorioihin tai argumentteihin ne perustuvat vai onko ne rakennettu kokonaan intuition pohjalta. Visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeet ja niiden tieteellisen taustan ymmärtäminen auttavat suunnittelijoita luomaan merkittävämpiä ja onnistuneempia suunnitteluratkaisuja digitaalisilla alustoilla kuten esimerkiksi verkkosivustoilla ja mobiilisovelluksissa. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, minkälaisia visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeita on olemassa, onko niitä mahdollista luokitella eri kategorioihin ja minkälaisiin psykologisiin teorioihin tai tieteellisiin argumentteihin ne perustu-vat. Tutkimuksessa käytettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen metodologiaa, jonka järjestelmällinen, läpinäkyvä proseduuri pohjattiin PRISMA-ohjeen noudattamiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa suunnittelijoita ja suunnitteluprosessissa mukana olevia visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeiden löytämisessä, kategorisoinnissa, niiden tieteellisessä ymmärtämisessä ja kriittisessä tarkastelussa. Tutkimus koostaa, minkälaisia tutkimuksia visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeista on tehty ja miten aihetta voisi mahdollisesti tulevaisuudessa tutkia. Tutkimustulokset ovat osoittaneet, että tarkkoja, käytännönläheisiä, tieteelliseen tutkimukseen perustuvia visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluohjeita ei ole rakennettu. Olemassa on kuitenkin ohjeita, arviointimalleja ja kehyksiä, joiden avulla visuaalisen brändikokemuksen suunnitteluprosessia voidaan tukea.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta
Suikki, Jasmin (2019)Tämä tutkimus käsittelee verkkosivujen suunnittelijoiden näkemyksiä käyttäjäkokemuksesta, eli miten kokemus suunnittelijan mielestä muotoutuu ja millä tavoin tämä näkemys muokkaa verkkosivusuunnittelussa visuaalisten ... -
Interactionist Approach to Visual Aesthetics in HCI
Silvennoinen, Johanna (Springer International Publishing, 2021)Visual Aesthetics has gathered interest among scholars in HCI research. The growing interest stems from examinations of the aesthetic-usability effect (“what is beautiful is usable”), and possibly vice versa. Thus, numerous ... -
Pohjoisen mytologian vaikutus digitaalisissa peleissä : Edda-runojen ja visuaalisen analyysin avulla
Juutinen, Saara (2013)Käsittelee pohjoisen mytologian vaikutusta digitaalisissa peleissä. Keskeisimmät esille nousevat pelit ovat Smite, World or Warcraft ja Persona4. -
Verkkosivujen visuaalisen ulkoasun vaikutukset käyttäjäkokemukseen
Laine, Sanni (2018)Verkkosivujen visuaalinen ulkoasu vaikuttaa paljon käyttäjien muodostamiin mielikuviin yrityksistä. Nämä mielikuvat vaikuttavat merkittävästi käyttäjien toimintaan sivustoja kohtaan sekä tätä kautta yritysten menestykseen. ... -
Visuaalisen estetiikan vaikutus havaittuun käytettävyyteen graafisissa käyttöliittymissä
Niiranen, Antti (2020)Tietojärjestelmien käyttö on yleistynyt viimeisten vuosien aikana merkittävästi ja tämän seurauksena käyttäjille on tarjolla entistä suurempi valikoima erilaisia palveluita. Käytettävyyttä on pidetty pitkään keskeisimpänä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.