Show simple item record

dc.contributor.authorPaussu, Julia
dc.date.accessioned2024-05-11T06:30:34Z
dc.date.available2024-05-11T06:30:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94769
dc.description.abstractThe purpose of this study was to identify key factors related to the lack of enjoyment in physical education (PE) classes among students. The goals of this research were to clarify situations where negative perceptions toward PE classes were emerging and to find resolutions for increasing the level of enjoyment of PE classes. The research was qualitative. The research materials were gathered via an online questionnaire targeted towards 9th-grade students of a secondary school located in Uusimaa in February 2024. The final research material consisted of 11 questionnaire responses. The analysis method used was material-based content analysis, where the main operating model was thematization. The results of the study indicated that there are multiple factors related to the poor enjoyment of PE classes among students. The factors can be divided into factors related to the student and the group, the subject and the environment, and the teacher. Uncomfortable experiences emerged in situations where poor group spirit or bullying were present. The level of enjoyment in PE classes could be increased by boosting encouragement and making the environment more friendly. In addition, the teachers could increasingly involve the students in planning and implementing the classes, while introducing a variety of sports.en
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka ovat yhteydessä oppilaan heikkoon viihtymiseen liikuntatunneilla. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millaisissa tilanteissa negatiiviset kokemukset ja tunteet syntyvät sekä millaisin keinoin liikuntatuntien viihtyvyyttä voitaisiin edistää. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Google Forms kyselyllä Uudellamaalla sijaitsevan yläkoulun yhdeksännen luokan oppilailta helmikuussa 2024. Lopullinen aineisto koostui 11 oppilaan vastauksista. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jossa päätoimintamalli oli teemoittelu. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että liikuntatunneilla heikkoon viihtymiseen vaikuttavat monet eri tekijät. Tekijät voidaan jakaa oppilaaseen ja ryhmään, aineeseen ja ympäristöön sekä opettajaan liittyviin tekijöihin. Epämiellyttäviä kokemuksia ja tunteita syntyi esimerkiksi tilanteissa, joissa koettiin kiusaamista ja huonoa ryhmähenkeä. Tuntien viihtyvyyttä voitaisiin parantaa lisäämällä kannustusta ja olemalla ystävällisempiä. Lisäksi opettaja voisi osallistaa oppilaita enemmän tuntien suunnitteluun sekä toteutukseen ja pitää monipuolisesti eri lajeja.fi
dc.format.extent43
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleMiksi liikuntatunneilla ei ole kiva käydä? : yläkoululaisten kokemuksia ja ajatuksia siitä, miksi koululiikunta ei kiinnosta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405113540
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoviihtyvyys
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright