Show simple item record

dc.contributor.advisorHeikkinen, Suvi
dc.contributor.authorPirskanen, Santtu
dc.date.accessioned2024-05-03T05:17:08Z
dc.date.available2024-05-03T05:17:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94653
dc.description.abstractUrheilusponsoroinnista on kasvanut modernissa yhteiskunnassa merkittävä liiketoiminnan muoto. Sponsorointia on tutkittu viime vuosikymmeninä akateemisesti, mutta tutkimukset ovat keskittyneet yksityisten yritysten näkökulmaan. Varsinkin pohjoismaisissa yhteiskunnissa myös julkiset instituutiot, kuten kunnat, sponsoroivat paikallisia urheiluseuroja. Tämä tutkimus tutkii urheilusponsorointia kunnan näkökulmasta. Tutkimuksen viitekehys yhdistää käsitteistöä ja tutkimuksia niin urheiluliiketoiminnasta, kuin myös muilta liiketoiminta-alueilta. Sponsoroinnin tutkimuksia ja käsitteitä yhdistetään teorioihin arvonluonnista liiketoiminnassa. Tämän yhdistelmän avulla esitellään ajatus arvopohjaisesta sponsorointiyhteistyöstä tavoitteiden edistämisen pohjana. Lisäksi viitekehys kuvaa erityispiirteitä kunnan ja kyseisen alueen urheiluseuran symbioosista. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka kunta voi hyödyntää arvopohjaista sponsorointiyhteistyötä pääsarjatason urheiluseurojen kanssa vastuullisuustavoitteidensa edistämiseen. Aineistonkeruu toteutettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen kohdekaupunkina käytettiin suurehkoa suomalaista kaupunkia. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla neljän sellaisen seuran edustajan kanssa, jolla on voimassa oleva yhteistyösopimus kohdekaupungin kanssa. Litteroitu aineisto analysoitiin hyödyntämällä teemoittelua. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastuullisuusteemat ovat muodostuneet tärkeäksi osaksi urheiluseurojen toimintaa varsinkin sponsorointinäkökulmasta. Urheiluliiketoiminnan erityispiirteet tekevät siitä hedelmällisen alustan vastuullisuustavoitteiden edistämiseen erilaisille sidosryhmille. Vastuullistoiminnan ja urheilusponsoroinnin hyötyjen mitattavuus on kuitenkin vielä haastavaa. Tätä taustaa vasten myös julkisilla toimijoilla on mahdollisuus hyödyntää urheilusponsorointia keinona vastuullisuustavoitteiden edistämiseen.fi
dc.description.abstractSport sponsorship has become a notable form of business in modern society. Sport sponsorship has been studied in academia during the last decades, but the studies are mostly concentrated on the viewpoint of private businesses. Especially in Nordic countries also public institutes, such as municipalities, are sponsoring local sport clubs. This study investigates sport sponsorship from the viewpoint of municipality. The theoretical framework of the study combines terms and research from the area of sport business with research from other business fields. Concepts and theories of sport sponsorship are combined with theories of value-creation in business. With this combination, the concept of value-based sponsorship cooperation as a base for pursuing desired objectives is introduced. In addition, the framework describes special qualities of the symbiosis between a municipality and a sport club in the area. This study investigates how a municipality can utilize value-based sponsorship cooperation with top-division sport clubs to pursue responsibility goals. Data collection was done using qualitative research methods. The target area of the study is a rather big city in Finland. Data collection is conducted using semi-structured interviews. The interviews were conducted with four representatives of sport clubs, who have ongoing sponsorship contract with the target municipality. Transcribed material was analysed with thematical content analysis methods. Results of the study show, that responsibility themes have become a major part of the sport club actions, especially from the sponsorship viewpoint. The special characteristics of sport business make it a fruitful field for pursuing responsibility targets for different stakeholder groups. Measurement of the benefits of responsibility actions and sport sponsorships is still rather challenging. Against this background, it is still possible to state that public actors have the possibility to use value-based sport sponsorship to pursue responsibility targets.en
dc.format.extent55
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othercorporate social responsibility
dc.subject.othersustainability
dc.subject.othersport business
dc.subject.othermunicipality marketing
dc.subject.otherurheiluliiketoiminta
dc.subject.otherkuntamarkkinointi
dc.titleValue-based sponsorship between municipality and top-division sport clubs
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405033279
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysovastuullisuus
dc.subject.ysosponsorointi
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysoyhteiskuntavastuu
dc.subject.ysoresponsibility (properties)
dc.subject.ysosponsorship
dc.subject.ysosports
dc.subject.ysosocietal responsibility
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright