Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSalonen, Margareta
dc.date.accessioned2024-04-25T14:14:21Z
dc.date.available2024-04-25T14:14:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-952-86-0142-5
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94493
dc.description.abstractTämä väitöskirja tarkastelee uutismedian, yleisöjen ja sosiaalisen median alustojen välistä vuorovaikutteista suhdetta portinvartijateorian valossa hyödyntäen julkaisun jälkeisen portinvartijuuden teoriaa. Tutkimus siis tarkastelee sitä, mitä tapahtuu uutisille niiden julkaisemisen jälkeen, ja kuinka yleisöt ja uutismedia ovat vuorovaikutuksessa digitaalisessa uutisympäristössä. Työ on artikkeliväitöskirja joka muodostuu kolmesta empiirisestä osatutkimuksesta. Tutkimukset käsittelevät julkaisun jälkeiseen portinvartijuuteen liittyviä tekijöitä ja käytäntöjä. Artikkelissa I tutkitaan suomalaisten sanomalehtien ja yleisöjen suhdetta ja sen vuorovaikutteisuutta Facebookissa. Artikkelissa II tarkastellaan Instagramin kontekstissa kotimaisten sanomalehtien ja yleisöjen suhdetta ja sen vuorovaikutteisuutta sekä visuaalisuuden merkitystä journalismissa sosiaalisessa mediassa. Artikkelissa III keskitytään suomalaisten sanomalehtien yleisödatan käyttöön ja merkitykseen toimituksellisessa päätöksenteossa. Tutkimuskokonaisuus on laadullisesti orientoitunut ja sen aineisto muodostuu Facebook- (n=180) ja Instagram-postauksista (n=894) ja niiden kommenteista sekä sanomalehtien työntekijöiden haastatteluista (n=9). Analyyseissä hyödynnettiin sisällönanalyysiä, digitaalista keskustelunanalyysiä, visuaalista tulkintaa, sekä kuvailevaa tilastoanalyysia niin, että menetelmät täydensivät toisiaan. Väitöskirjatutkimuksen perusteella esitetään, että nykyisessä digitaalisessa uutisympäristössä tulisi puhua jaetusta portinvartijuuden vallasta sekä julkaisun jälkeisestä portinvartijuudesta. Tutkimukseni osoittaa ettei uutismedia ole enää ainoa portinvartija digitaalisessa uutisympäristössä, vaan se jakaa portinvartijuuden valtaa iteratiivisessa vuorovaikutuksessa sosiaalisen median alustojen ja yleisöjen kanssa. Uutisia ja portinvartijuutta muovaavat julkaisemisen jälkeen useat erilaiset tekijät (factors), kuten yleisöt, sosiaalisen median alustat, regulaatio (laki ja etiikka), sekä erilaiset käytännöt (practices) kuten esimerkiksi vuorovaikutuskäytännöt (social interactional practices). Tutkimuksen tuloksena todetaan, että uutismedioilla ja yleisöillä on molemmilla mahdollisuus vuorovaikutuksen keinoin huolehtia sosiaalisen median keskusteluista niin, että vihapuhe ja muu negatiivinen keskustelu jäisi vähäiseksi. Lisäksi tutkimus nostaa esiin sen, että uutismedioiden kannattaisi huomioida sosiaalisen median alustoja ja niillä tapahtuvaa toimintaansa myös visuaalisesta näkökulmasta, sillä uutiset saavat yhä useammin visuaalisia muotoja. Lainsäädännön näkökulmasta tutkimus nostaa esiin, että uutismedioiden olisi tärkeää huomioida EU:n digisäädöksien (Digital Acts) kehitystä ja sovellettavuutta omalla toimintakentällään. Tällä väitöskirjatyöllä on ollut vaikutusta myös journalismin etiikan saralla, sillä sen tuloksia koskien journalismin toimintaa sosiaalisen media alustoilla on hyödynnetty Journalistin ohjeiden päivitystyössä (2023–2024).fin
dc.description.abstractThe dissertation examines the triadic relationship of news media, audiences, and social media platforms in the digital news environment. Through the theoretical lens of post-publication gatekeeping, it addresses what happens with news after its publication and how audiences and news media interact in a digital news environment. The dissertation combines three empirical sub-studies that explored factors and practices of post-publication gatekeeping. Article I examines the social interactional relationship between Finnish newspapers and their social media audiences on Facebook. Article II addresses the relationship between Finnish newspapers and their social media audiences and the role of visuality in social media journalism in Instagram context. Article III examines the role of audience data in Finnish newspapers’ editorial decision-making in Finnish newspapers. Qualitatively oriented research covered posts on Facebook (n=180) and Instagram (n=894), the online comments made on them, and newsroom interviews (n=9). Content analysis, digital conversation analysis, visual interpretation, tabulation of instances, and statistical descriptions provided complementary analysis. With this dissertation it is argued that today’s digital news environment demands talking about shared gatekeeping power and post-publication gatekeeping. In a digital news environment, news media are no longer the sole gatekeeper. They share gatekeeping power with platforms and audiences that iteratively influence each other. Multiple factors, such as audiences, social media platforms, and regulations (legal and ethical) shape the news and gatekeeping post-publication, as do social interactional and other practices. In practice, the work suggests that news media and audiences jointly possess potential to apply conversational means of looking after the social media discussions taking place in news media’s social media spaces, to mitigate such negative forms of communication as hate speech. News media should consider the visuality aspect of social media platforms too as news takes on increasingly visual forms. From the legislation standpoint, the study shows that news media also should closely monitor the development and application of the EU’s ‘Digital Acts’. Furthermore, the dissertation contributes to the field of journalism ethics via practical social media-related recommendations for the Finnish Press Council, which revised its Journalistic guidelines in 2023–2024.eng
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.relation.haspart<b>Artikkeli I:</b> Salonen, M., Olbertz-Siitonen, M., Uskali, T., & Laaksonen, S.-M. (2023). Conversational Gatekeeping : Social Interactional Practices of Post-Publication Gatekeeping on Newspapers’ Facebook Pages. <i>Journalism Practice, 17(9), 2053-2077.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1080/17512786.2022.2034520"target="_blank"> 10.1080/17512786.2022.2034520</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli II:</b> Salonen, M., & Laaksonen, S.-M. (2023). Post-publication gatekeeping practices : Exploring conversational and visual gatekeeping on Finnish newspapers’ Instagram accounts. <i>NORDICOM Review, 44(2), 253-278. </i> DOI: <a href="https://doi.org/10.2478/nor-2023-0014"target="_blank"> 10.2478/nor-2023-0014</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli III:</b> Salonen, M., Ehrlén, V., Koivula, M., & Talvitie-Lamberg, K. (2023). Post-Publication Gatekeeping Factors and Practices : Data, Platforms, and Regulations in News Work. <i>Media and Communication, 11(2), 367-378. </i> DOI: <a href="https://doi.org/10.17645/mac.v11i2.6486"target="_blank"> 10.17645/mac.v11i2.6486</a>
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othergatekeeper
dc.subject.otheruutismedia
dc.subject.otherFinnish newspapersen
dc.subject.othergatekeepingen
dc.subject.otherjournalism ethicsen
dc.subject.othernews mediaen
dc.subject.otherpost-publication gatekeepingen
dc.subject.othersocial media platformsen
dc.subject.otherSuomalaiset sanomalehdetfi
dc.subject.otherportinvartijuusfi
dc.subject.otherportinvartijafi
dc.subject.otherjournalismin etiikkafi
dc.subject.otherjulkaisun jälkeinen portinvartijuusfi
dc.subject.othersosiaalisen median alustatfi
dc.titleRevising the Understanding of Gatekeeping Theory : Factors and Practices of Post-Publication Gatekeeping
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-952-86-0142-5
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysoaudienceen
dc.subject.ysoregulationsen
dc.subject.ysosocial interactionen
dc.subject.ysovisualityen
dc.subject.ysonewspapersen
dc.subject.ysointeractionen
dc.subject.ysonew mediaen
dc.subject.ysosocial mediaen
dc.subject.ysoyleisöfi
dc.subject.ysoohjesäännötfi
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutusfi
dc.subject.ysovisuaalisuusfi
dc.subject.ysosanomalehdetfi
dc.subject.ysovuorovaikutusfi
dc.subject.ysodigitaalinen mediafi
dc.subject.ysososiaalinen mediafi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright