Narrative positioning of sub-Saharan migrant workers in the United Arab Emirates
Tekijät
Päivämäärä
2024Oppiaine
Language, Globalization and Intercultural CommunicationLanguage, Globalization and Intercultural CommunicationTekijänoikeudet
© The Author(s)
Maisterintutkielma tarkastelee Saharan eteläpuolisesta Afrikasta lähteneiden Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa (UAE) työskentelevien siirtotyöläisten narratiiveja. Aineistona on seitsemän siirtolaisen haastattelut, joista neljän narratiiveja on tarkasteltu yksityiskohtaisemmin. Haastattelut on toteutettu Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa keväällä 2015. Tutkielman tavoitteena on valottaa jokapäiväisistä tapahtumista kerrottujen tarinoiden ja Arabiemiirikunnissa elävien siirtotyöläisten elämään linkittyvien laajojen yhteiskunnallisten ja globaalien ilmiöiden suhdetta.
Aineisto on käsitelty kahdessa vaiheessa. Ensin siitä on tarkasteltu chronotope-käsitteen avulla tiettyihin aika-paikka -kiteymiin liittyviä siirtotyöläisten kesken jaettuja kokemuksia koko aineiston osalta. Tutkielmassa tarkastellaan menneisyyteen ja kotiin, menneisyyteen ja Yhdistyneisiin Arabiemiirikuntiin, sekä nykyhetkeen ja Yhdistyneisiin Arabiemiirikuntiin kytkeytyviä narratiiveja. Chronotope-analyysin avulla aineistosta on hahmotettu haastateltujen siirtotyöläisten kokemusten samankaltaisuuksia.
Analyysin toisessa vaiheessa jokaiseen aika-paikka -kiteytymään liittyen on valittu lähempää tarkastelua varten kaksi narratiivia, jotka edustavat kyseistä kiteymää. Edelleen näistä toinen on analysoitu kolmitasoisen positioanalyysin (Bamberg 1997, De Fina 2013) avulla yksityiskohtaisesti. Kolmitasoisen positioanalyysin avulla on kuvattu osallistujien tapaa kuvata identiteettejään suhteessa tarinaan, jonka he kertovat, suhteessa henkilöön, jolle he sen kertovat, sekä linkitetty narratiivissa esille tulevia positioita laajempiin kirjallisuudessa, mediassa, sekä muiden haastateltavien vastauksissa ilmeneviin siirtotyöläisyyteen liittyviin ilmiöihin.
Tutkielman tulokset kuvaavat yhtäältä siirtotyöläisten kokemuksiin liittyviä samankaltaisuuksia sekä sitä, miten yksittäisen ihmisen kohtaamat tapahtumat heijastavat laajempia tiedossa olevia ilmiöitä, ja toisaalta sitä, miten samankaltaisuuksista ja laajoista ilmiöistä huolimatta yksilöiden narratiivit yksityiskohtaisesti tarkasteltuna kertovat nimenomaan yhden ihmisen tavasta hahmottaa itsensä suhteessa elämänsä tapahtumiin ja ympärillä oleviin ihmisiin.
...
This Master's thesis examines the narratives of migrant workers from sub-Saharan Africa working in the United Arab Emirates (the UAE). The data consists of interviews with seven migrants, of whom four narratives are exam-ined in more detail. The interviews were conducted in the UAE in spring 2015. The research aims to shed light to the connections between narrated everyday experiences and larger societal and global phenomena in the lives of migrant workers in the UAE.
The analysis of the data was completed in two stages. First, it was analyzed using the concept of chronotope to examine the shared experiences among migrant workers in the specific time-place nodes across the data set. The study examines narratives linked to the past and home, the past in the UAE, and the present in the UAE. Chrono-tope analysis has been used to outline similarities in the experiences of interviewed migrant workers.
In the second stage of the analysis, for each time-place node, two narratives representing the node were selected for closer examination. And, other of these was further analyzed in detail using a three-level positional analysis (Bamberg 1997, De Fina 2013). By the three-level positional analysis the ways participants narrate their identities in relation to the story they are telling, in relation to the person they are telling it to, and to link the positions emerg-ing in the narrative to wider phenomena related to migrant labor in the literature, in the media, and in the responses of other interviewees are described.
The results of the study illustrate, on the one hand, the similarities in the experiences of migrant workers and how the events experienced by individuals reflect wider known phenomena, and, on the other hand, how, despite the similarities and wider phenomena, the narratives of individuals, reveal the way in which one person perceives themself in relation to the events of their life and the people around them.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Space, scale and accents : constructing migrant identity in Beijing
Dong, Jie Kathy; Blommaert, Jan (Jyväskylä University, 2007) -
Constructing workplace wellbeing through interpersonal communication : migrant workers in Finnish agency work
Loippo, Liisa (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia ja luoda parempi käsitys siirtotyöläisten työhyvinvoinnin kehityksestä viestinnällisten käytäntöjen kautta vuokratyössä. Tämä toteutettiin analysoimalla siirtotyöläisten ... -
"Isn't it enough to be a Chinese speaker" : language ideology and migrant identity construction in a public primary school in Beijing
Dong, Jie Kathy; Blommaert, Jan (Jyväskylä University, 2007) -
The relevance of biographic narratives for social workers’ professional memory, reflexivity and identity
Silva, Pedro Gabriel (Sage Publications, 2021)The present article is about the use of biographic methods and oral history, and its contribution to developing processes of critical reflection and reflexivity. It is based on a set of oral data collected from Portuguese ... -
A Culturally Sensitive Approach to Promoting Initial Literacy Development in Africa : Ongoing and Planned Research and Development at the University of Zambia’s Centre for Promotion of Literacy in Sub-Saharan Africa (CAPOLSA)
Serpell, Robert; Jere-Folotiya, Jacqueline; Chansa-Kabali, Tamara; Munachaka, Jonathan; Maumbi, Mwanza Nakawala; Yalukanda, Christopher; Sampa, Francis; Lyytinen, Heikki (Springer, 2017)A four-year research and development program at CAPOLSA (the Centre for the Promotion of Literacy in Sub-Saharan Africa) was inspired by widespread dissatisfaction with poor literacy outcomes of mass basic schooling in ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.