Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPeltola, Sara
dc.contributor.authorVihtari, Kalle
dc.contributor.authorFoster, Raisa
dc.date.accessioned2024-04-18T12:33:55Z
dc.date.available2024-04-18T12:33:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPeltola, S., Vihtari, K., & Foster, R. (2024). Kestävyysulottuvuudet ja ekososiaalinen sivistys ohjauksen koulutuksen opetussuunnitelmissa. <i>Kasvatus</i>, <i>55</i>(2), 186-199. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.129781" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.129781</a>
dc.identifier.otherCONVID_212355973
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94381
dc.description.abstractIn Finland, guidance counsellors are trained at universities and vocational teacher training colleges. These trainings provide the legal qualification to work at different school levels. The national core curricula for basic and secondary education include ecosocial Bildung and sustainable future as educational objectives. Thus, guidance counsellors must also be able to promote ecosocially sustainable life orientation. In this study, we use a theory-driven content analysis to examine 1) how the economic, social and ecological dimensions of sustainability are present in the contents and goals of the written curricula of guidance counsellor education programmes and 2) whether their emphases reflect the hierarchy related to the concept of ecosocial Bildung. In contrast to the idea of sustainable development, ecosocial Bildung prioritises the different dimensions of sustainability in a science-based order, with ecological sustainability being the most important. The data used in the study were the curricula of the guidance counsellor programmes at eight Finnish higher education institutions. Ecological sustainability appeared very rarely in the curricula. In contrast, social sustainability’s presence was the strongest. Economic sustainability was visible in terms of meeting the needs of working life. This study underlines the need to review the objectives of the existing curricula to bring guidance counselling education in line with ecosocial Bildung and make it reflect better the order of importance of sustainability dimensions. This could also pave the way to develop the guidance sector to respond better to the ecosocial crises of our time.en
dc.description.abstractOhjausalan ammattilaisia koulutetaan maassamme yliopistoissa ja ammatillisissa opettajakorkeakouluissa. Koulutukset antavat kelpoisuuden toimia opinto-ohjaajan tehtävissä eri kouluasteilla. Perusopetuksen ja toisen asteen opetussuunnitelmat nostavat ekososiaalisen sivistyksen ja kestävyysteemat kasvatuksen tavoitteiksi, minkä vuoksi myös opinto-ohjaajilla on oltava ymmärrys ekososiaalisesti kestävästä elämänorientaatiosta. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, 1) miten taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen kestävyysulottuvuus ovat läsnä kahdeksan korkeakoulun ohjauksen koulutusohjelmien kirjoitettujen opetussuunnitelmien sisällöissä ja tavoitteissa sekä sitä, 2) näkyykö niiden painotuksissa ekososiaaliseen sivistyskäsitykseen liittyvä arvohierarkia. Kestävän kehityksen ajatuksesta poiketen ekososiaalinen sivistyskäsitys asettaa eri kestävyysulottuvuudet tiedeperustaiseen arvojärjestykseen siten, että ekologinen kestävyys on asetettava kaikkein tärkeimmäksi. Tutkimuksemme mukaan ekologinen kestävyys näkyy kuitenkin hyvin vähän ohjauskoulutusten opetussuunnitelmissa. Sen sijaan sosiaalinen kestävyys ilmenee suunnitelmissa vahvimmin, ja taloudellinen kestävyys on näkyvissä työelämän tarpeisiin vastaamisen näkökulmasta. Tarkastelemalla uudelleen nykyisten opetussuunnitelmien tavoitteita voitaisiin ohjauksen arvopohjaa avartaa huomioimaan ekososiaalisen sivistyskäsityksen mukainen kestävyysulottuvuuksien tärkeysjärjestys. Tämä voi tarjota tavan kehittää ohjausalan ammattilaisten osaamista vastaamaan paremmin aikamme ekososiaalisiin kriiseihin.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherekososiaalinen sivistys
dc.subject.otherohjausala
dc.subject.otherecosocial education
dc.subject.otherguidance counselling
dc.titleKestävyysulottuvuudet ja ekososiaalinen sivistys ohjauksen koulutuksen opetussuunnitelmissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404182997
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange186-199
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume55
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2024 Suomen kasvatustieteellinen seura
dc.rights.accesslevelembargoedAccessfi
dc.subject.ysotaloudellinen kestävyys
dc.subject.ysososiaalinen kestävyys
dc.subject.ysoekologinen kestävyys
dc.subject.ysokasvatustavoitteet
dc.subject.ysokorkeakouluopetus
dc.subject.ysoopinto-ohjaajat
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokorkeakoulupedagogiikka
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23888
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21005
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21004
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2745
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1246
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15000
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14150
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33348/kvt.129781
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright