Parasosiaaliset suhteet fanin ja artistin välillä sosiaalisessa mediassa : ”Kuunnellessani lempiartistiani koen olevani vähemmän yksinäinen”
Artistien ja fanien väliset suhteet ovat lähihistoriassamme kehittyneet jossain määrin arkisemmiksi
ja siirtyneet osittain sosiaalisen median puolelle. Parasosiaalisilla suhteilla tarkoitetaan fanin kokemaa
yksipuolista kiintyneisyyttä artistia kohti. Parasosiaalista suhdetta kokeva fani voi nähdä artistin jopa
ystävänään. Parasosiaaliset suhteet eivät ole sosiaalisen median aikaansaannosta, vaan niiden
esiintymistä on tutkittu jo vuosikymmeniä eri medioissa, kuten niiden perinteisissä esiintymispaikoissa
eli televisiossa ja radiossa.
Koska sosiaalinen media on vielä suhteellisen uusi ilmiö, on sen vaikutuksia ihmisiin tärkeää tutkia.
Sekä parasosiaalisilla suhteilla, että sosiaalisella medialla on omat vaikutuksensa ihmisten yksinäisyyden
tunteeseen ja niiden yhdessä ilmaantumista on tutkittu vielä melko niukasti. Tämän
kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena onkin vetää yhteen aiempaa tutkimusta sosiaalisen median,
musiikin ja parasosiaalisten suhteiden vaikutuksesta fanien kokemaan yksinäisyyteen.
Parasosiaaliset suhteet todistetusti lievittävät yksinäisyyden tunnetta hetkellisesti, mutta eivät ole
pitkäaikainen ratkaisu ongelmiin, sillä kyseessä on ennemminkin väliaikainen helpotus. Tämän tiedon
valossa voidaan päätellä, että fanit hyötyvät parasosiaalisista suhteista ja ne voivat olla sopivissa määrin
hyväksi heidän hyvinvoinnilleen. Ei kuitenkaan pidä unohtaa sosiaalisen median haittavaikutuksia
ihmisten hyvinvointiin, vaikka se pienissä määrissä voikin tukea sitä.
Tutkimuskysymyksenä esitetään: ”Miten artistin ja fanin välinen parasosiaalinen suhde vaikuttaa
fanin kokemaan yksinäisyyden tunteeseen?”. Tätä selvitetään narratiivisella kirjallisuuskatsauksella
tarkastellen aiempaa median tutkimusta ja tekemällä siitä synteesiä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa
Jussila, Emmi; Toikka, Susanna (2024)Tällä tutkimuksella tavoiteltiin tietoa yhdeksäsluokkalaisten parasosiaalisiin suhteisiin liittyvistä kokemuksista sosiaalisessa mediassa. Nuorten kokemuksia aiheesta on tärkeää tutkia, sillä sosiaalinen media on kiinteä ... -
Fanisuhteiden luominen ja ylläpitäminen sosiaalisessa mediassa : jääkiekon Liigan seurojen näkemyksiä
Hanhijoki, Reeta (2023)Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään jääkiekon Liigan seurojen toteuttamaan fanisuhdemarkkinointiin sosiaalisessa mediassa. Suhdemarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinoinnin näkökulmaa, jossa tavoitteena on luoda, ... -
Kahden todellisuuden välissä : sosiaalisen pääoman yhteys sosiaalisessa mediassa kohdattuihin kokemuksiin
Jouhki, Jeremias (2023)Sosiaalisesta mediasta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö minkä avulla ihmiset voivat jakaa kuvia arjestaan tai keskustella ideoistaan julkisella kentällä mihin kuka tahansa puhelimen omistaja voi osallistua. Tästä ilmiöstä ... -
Mie sometan, tulisik siekii mukkaa? : karjalaisuus sosiaalisessa mediassa
Hyyryläinen, Pirja (Rautulaisten pitäjäseura, 2019)Sosiaaliseksi mediaksi kutsutaan internet-pohjaisia viestintäympäristöjä. Tutuimmat ja käytetyimmät sovellukset lienevät Facebook, Instagram ja Twitter. Karjalaiset ja karjalaisorganisaatiot ovat ahkeria sosiaalisen median ... -
Negative engagement enforcing emotional labor in parasocial relationships between social media influencers and followers
Kalvi, Taru; Knuutinen, Iina (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli pyrkiä ymmärtämään negatiivisen sitoutumisen roolia parasosiaalisissa suhteissa sosiaalisen median vaikuttajien ja seuraajien välisissä suhteissa. Tavoitteena oli löytää negatiivista ...