Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHakkarainen, Airi
dc.contributor.authorVuorela, Minna
dc.date.accessioned2024-04-11T05:52:35Z
dc.date.available2024-04-11T05:52:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94274
dc.description.abstractAlgebrallinen ajattelu on tärkeä matemaattisen ajattelun osataito, joka voidaan nähdä välineenä algebran oppimiseen. Nuorten algebran taidot vaikuttavat heidän jatko-opintoihinsa ja menestykseen työelämässä sekä laajemmin myös kansalliseen hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Tässä tutkimuksessa on tutkittu 9. luokan oppilaiden algebrallista ajattelua ja sukupuolen, vanhempien koulutustaustan sekä matematiikan ja luetun ymmärtämisen taitojen yhteyttä siihen. Tutkimus kohdistui joukkoon erään suomalaisen kaupungin 9. luokan oppilaita (N = 535). Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Tavoitteena tutkinto (TATU) – Katse nuorten positiivisiin kehityskulkuihin -hankkeessa kerättyä määrällistä aineistoa. Tilastollisella analyysillä selvitettiin, minkälaiset algebrallisen ajattelun taidot oppilailla on. Lineaarisella regressioanalyysillä tutkittiin, missä määrin oppilaan sukupuoli, vanhempien koulutustausta, matematiikan taidot ja luetun ymmärtämisen taidot selittävät oppilaan algebrallista ajattelua. Tulosten mukaan oppilaiden algebrallisen ajattelun taidot olivat keskitasolla, eikä tyttöjen ja poikien välillä ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Tyttöjen luetun ymmärtämisen taidot olivat poikia paremmat. Tulosten mukaan mitä paremmat matematiikan ja luetun ymmärtämisen taidot oppilaalla on, sitä paremmin hän selviytyy algebrallista ajattelua vaativissa tehtävissä. Tutkimustulokset raottavat ymmärrystämme matematiikan osaamisen ja luetun ymmärtämisen taitojen yhteydestä oppilaan algebralliseen ajatteluun. Algebrallisen ajattelun, sen kehittymisen ja siihen yhteydessä olevien tekijöiden tunteminen on opettajille tärkeää kaikilla koulutusasteilla, koska kyseessä on hitaasti kouluvuosien aikana opittava taito.fi
dc.format.extent35
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheralgebrallinen ajattelu
dc.subject.othermatemaattinen ajattelu
dc.titleAlgebrallinen ajattelu ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä 9. luokan oppilailla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404112841
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoalgebra
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright