Algebrallinen ajattelu ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä 9. luokan oppilailla
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
Copyright
© The Author(s)
Algebrallinen ajattelu on tärkeä matemaattisen ajattelun osataito, joka voidaan
nähdä välineenä algebran oppimiseen. Nuorten algebran taidot vaikuttavat heidän jatko-opintoihinsa ja menestykseen työelämässä sekä laajemmin myös kansalliseen hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Tässä tutkimuksessa on tutkittu 9.
luokan oppilaiden algebrallista ajattelua ja sukupuolen, vanhempien koulutustaustan sekä matematiikan ja luetun ymmärtämisen taitojen yhteyttä siihen.
Tutkimus kohdistui joukkoon erään suomalaisen kaupungin 9. luokan oppilaita (N = 535). Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Tavoitteena tutkinto
(TATU) – Katse nuorten positiivisiin kehityskulkuihin -hankkeessa kerättyä
määrällistä aineistoa. Tilastollisella analyysillä selvitettiin, minkälaiset algebrallisen ajattelun taidot oppilailla on. Lineaarisella regressioanalyysillä tutkittiin,
missä määrin oppilaan sukupuoli, vanhempien koulutustausta, matematiikan
taidot ja luetun ymmärtämisen taidot selittävät oppilaan algebrallista ajattelua.
Tulosten mukaan oppilaiden algebrallisen ajattelun taidot olivat keskitasolla, eikä tyttöjen ja poikien välillä ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Tyttöjen
luetun ymmärtämisen taidot olivat poikia paremmat. Tulosten mukaan mitä paremmat matematiikan ja luetun ymmärtämisen taidot oppilaalla on, sitä paremmin hän selviytyy algebrallista ajattelua vaativissa tehtävissä.
Tutkimustulokset raottavat ymmärrystämme matematiikan osaamisen ja
luetun ymmärtämisen taitojen yhteydestä oppilaan algebralliseen ajatteluun. Algebrallisen ajattelun, sen kehittymisen ja siihen yhteydessä olevien tekijöiden
tunteminen on opettajille tärkeää kaikilla koulutusasteilla, koska kyseessä on hitaasti kouluvuosien aikana opittava taito.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29624]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tapaustutkimus 7.-luokkalaisten algebrallisesta yleistämisestä
Hiltunen, Jenna; Hähkiöniemi, Markus (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2015)Algebra on suomalaisten oppilaiden heikko alue. Toisaalta tutkimukset viittaavat siihen, että oppilaat voivat muodostaa algebrallisia ideoita tavanomaista aikaisemmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia ... -
Ikääntyneiden henkilöiden itsearvioidun stressinhallintakyvyn muutos ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä koronaviruspandemian aikana
Ellonen, Anna (2024)Stress-coping ability can be defined as an individual's ability to manage the adversities they face. Stress-coping ability plays an important role in old age, as ageing increases the risk of stressors and reduces the ability ... -
Luokan sisäinen varianssi oppilasarvioissa ja siihen yhteydessä olevat luokkatason tekijät
Huhdanpää, Neea (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko luokkien sisällä varianssia kouluviihtyvyyden, oppilas-opettajasuhteen sekä fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden oppilasarvioissa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli ...