dc.contributor.advisor | Mustona, Marleena | |
dc.contributor.advisor | Raittila, Raija | |
dc.contributor.advisor | Kuukka, Anu | |
dc.contributor.author | Manninen, Maria | |
dc.date.accessioned | 2024-03-26T06:57:23Z | |
dc.date.available | 2024-03-26T06:57:23Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94078 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä neljäsluokkalaisilla oli isovanhemmista ja millainen asema heidän mielestään isovanhemmilla on perheessä. Lisäksi tutkimuksessa keskityttiin siihen, millä
tavoin lapset kokivat isovanhempien osallistuvan heidän elämäänsä.
Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin hyödyntämällä fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin
sähköisellä Webropol-kyselyllä, johon vastasi 37 neljäsluokkalaista lasta. Tutkimuksen viitekehyksenä toimii perhetutkimus, jossa perheen näkökulmaa tarkastellaan systemaattisena. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisella menetelmällä.
Tutkimuksen tulosten perusteella neljäsluokkalaiset lapset mieltävät usein isovanhemmat sukulaisiksi ja yhdeksi sukupolveksi. Sukulaisuus ei kuitenkaan
ole ainut kriteeri isovanhempana toimimiselle. Lapset kokivat, että isovanhemmat eivät yleensä kuulu heidän perheeseensä, vaan perheen nähtiin koostuvan useimmiten vain ydinperheen jäsenistä. Silti isovanhemmat koettiin merkityksellisiksi henkilöiksi, joiden kanssa voi tehdä monipuolisesti erilaisia
asioita. Isovanhemman sukupuoli ja asuinpaikka vaikuttivat siihen, mitä asioita lapset tekivät isovanhempien kanssa ja kuinka usein. | fi |
dc.format.extent | 67 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | "Isovanhemmuus tarkoittaa pappaa ja mummia, joiden rooli on elämässä tärkeä." : neljäsluokkalaisten käsityksiä isovanhemmista osana perhettä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403262622 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lapset (perheenjäsenet) | |
dc.subject.yso | perheet | |
dc.subject.yso | isovanhemmat | |
dc.subject.yso | isovanhemmuus | |
dc.subject.yso | lapsenlapset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |