Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHuttu, Sami-Teemu
dc.date.accessioned2024-03-25T07:45:07Z
dc.date.available2024-03-25T07:45:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94052
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tutkin yhteiskunnan rakenteita ja niiden vaikutusta, sekä kouluinstituution että musiikkikasvatuksen tasa-arvoon. Keskityn erityisesti yhteiskunnan rakenteellisuuden, sosioekonomisten taustojen sekä niistä kumpuavien lähtökohtien eriarvoisuuden yhteyteen musiikkikasvatuksen tasa-arvokysymyksessä. Lähestyn näitä ilmiöitä avaamalla suomalaisen yhteiskunnan tilan muutoksineen, jotka korreloituvat kouluinstitutionaaliseen tasa- tai eriarvoisuuteen. Kandidaatintutkielmani on narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jossa tutkin lähtökohtien eriarvoisuuksien yhteyttä musiikkikasvatuksen todelliseen tasa-arvoisuuteen eri yhteiskuntateorioiden ja -tieteilijöiden kirjallisuuden kautta. Yhdistän kirjallisuuskatsauksessani kouluinstituution osaksi yhteiskuntaa ja täten alttiiksi yhteiskunnan vaikutuksille, kuten myös yhteiskunnan rakenteellisen sekä sosiaalisen olemuksen kouluissa ilmeneväksi ilmiöksi. Tutkimukseni vahvistaa rakenteellisten eriarvoisuuksien yhteyden kouluinstituutioiden, sekä väistämättä musiikkikasvatuksen eriarvoistumiseen. Tutkimustulokset ilmiantavat musiikkiin ja musiikkiharrastuneisuuteen liittyviä etuoikeuksia, jotka välittyvät sukupolvien yli, musiikin kulttuurista hegemoniaa ylläpitäen, opetusalaan, opettajuuteen ja musiikintunneille. Kirjallisuuskatsaukseni esittää rakenteellisista eriarvoisuuksista kumpuavan epätasa-arvoisen musiikkikasvatuksen ehkäisemiseksi tietoisuutta sosiaaliseen todellisuuteen ja sosiaalisiin yhteyksiin, kuten myös samaistuttavampaa, formaalimpaa lähestymistapaa musiikinopetukselle. Tasa-arvoisemmat mahdollisuudet oppimiseen ja toimimiseen ehkäisee rakenteellisen eriarvoisuuden toteutumista musiikkikasvatuksessa.fi
dc.format.extent25
dc.language.isofi
dc.subject.otherrakenteellisuus
dc.titleRakenteelliset eriarvoisuudet musiikinopetuksessa : kuinka tasa-arvoista suomalainen musiikkikasvatus todella on?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403252593
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoeriarvoisuus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoyhteiskunta
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysokoulutuspolitiikka


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot