‘A thorny issue’ and ‘A force for good’ : employee activism discourses in HR articles
Työntekijäaktivismi on kasvava ilmiö, jonka keskiössä on työntekijöiden pyrkimys puuttua yhteiskunnallisiin ongelmiin haastamalla työnantajiaan tai organisaatioitaan vaikuttamaan niiden ratkaisemiseen. Työntekijäaktivismi käsitteenä kattaa myös itse organisaatioihin kohdistuvaa työntekijälähtöistä aktivismia, jossa työntekijät ottavat kantaa organisaationsa toimintaan. Aktivismin tarkoituksena on saada aikaan positiivista yhteiskunnallista muutosta vaikuttamalla itse organisaatioihin - erityisesti silloin kun organisaatiot toimivat epäeettisesti tai eivät osallistu yhteiskunnallisten ongelmien parantamiseen. Tuolloin työntekijät hyödyntävät sosiaalista mediaa, walk out -protesteja sekä lakkoja luodakseen tarpeeksi painetta, jotta organisaatiot muuttaisivat toimintaansa. Kyseinen ilmiö on herättänyt mediahuomion lisäksi myös kysymyksiä siitä, miten työnantajien tulisi käsitellä aktivismia.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan kriittisen diskurssianalyysin avulla työntekijäaktivismidiskurssia henkilöstöalan ammattilaisten kirjoittamissa artikkeleissa. Tutkielman aineisto koostuu vuosina 2020–2021 julkaistuista englanninkielisistä artikkeleista. Kyseiset artikkelit on julkaistu henkilöstöalan sivustoilla, joiden tarkoituksena on esitellä alan uusia ajankohtaisia aiheita valistaen ja viihdyttäen lukijoita. Aineistossa nousi esiin seitsemän työntekijäaktivismidiskurssia, joissa aktivismi esitettiin muun muassa hyödyllisenä tai haitallisena sekä organisaatioiden ja työntekijöiden välisiä valtasuhteita muuttavana tekijänä. Nämä diskurssit rakentuivat metaforien, ironian sekä legitimiteetin rakentamisen keinoin, jotka osaltaan heijastivat sivustojen tavoitetta viihdyttää ja valistaa. Lisäksi osa diskursseista nojasi muun muassa voittamisen ja väkivallan kielikuviin, joilla rakennettiin mahdollisuuksien ja vallan diskursseja. Uhkaavia metaforia ja ironisia kielikuvia käytettiin erityisesti silloin, kun lukijaa kannustettiin toimimaan tietyllä tavalla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka ilmiön suhteellinen tuoreus heijastuu työntekijäaktivismidiskurssin moninaisuutena, niin siinä korostuvat erityisesti riskien, mahdollisuuksien ja vallan diskurssit.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The ecological discourse analysis of discourses of energy usage in news articles : The New York Times and The Washington Post as examples
Manner, Anita (2023)Tutkielman tarkoitus oli analysoida miten energiankäyttöön liittyvät ympäristödiskurssit ovat rakentuneet sekä kehittyneet kielellisesti amerikkalaisessa uutismediassa 2021 alkaneen energiakriisin aikana. Tutkimuksen ... -
“This was terrorism.” : multimodal representation of the Capitol Hill invasion on January 6th, 2021, in Tumblr posts
Partanen, Liisa (2023)Donald Trumpin kannattajien tunkeutuminen Yhdysvaltain kongressitaloon tammikuun kuudentena päivänä 2021 herätti runsaasti huomiota niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassakin. Yksi sosiaalisen median sovelluksista, ... -
Language Ideology and Japan’s English Education Reform : A Critical Discourse Analysis of the Reporting in The Japan Times
Loisa, Janne (2019)Japanin englanninopetusjärjestelmää on pyritty uudistamaan lukuisia kertoja 1980-luvulta lähtien. Englannin kielen taitotaso on Japanissa kuitenkin edelleen yksi Aasian alhaisimpia, ja vuonna 2013 Japanin hallitus ryhtyi ... -
The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability'
Kauppinen, Tiia (2024)Yhä useampi kuluttaja on tietoinen yritysvastuun osa-alueista, mikä heijastuu ostokäyttäytymiseen. Tämän seurauksena pikamuotiyritykset joutuvat mukauttamaan viestintäänsä, jotta se vastaisi sidosryhmien entistä korkeampia ... -
Policing language in the world of new work : the commodification of workplace communication in organizational consulting
Nissi, Riikka; Hirsto, Heidi (Walter de Gruyter GmbH, 2023)This paper examines how the shift to knowledge and innovation economy has created new sites for the commodification of language and communication in the context of organizational consulting. The data come from a consultant-led ...