dc.contributor.advisor | Torppa, Minna | |
dc.contributor.author | Tammi, Niko | |
dc.contributor.author | Laaksovuori, Tuukka | |
dc.date.accessioned | 2024-02-28T07:48:23Z | |
dc.date.available | 2024-02-28T07:48:23Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93706 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, liittyvätkö opettaja-oppilassuhteen läheisyys tai konfliktit oppilaan matematiikan taitoon tai matematiikka kohtaan koettuun kiinnostukseen 2.–4. luokalla. Näitä yhteyksiä ei aiemmin ole suoma-laisissa alakouluissa tutkittu. Tutkimus on tärkeää, sillä muiden maiden tutkimustuloksia ei voida suoraan soveltaa suomalaiseen aineistoon. Tutkimusaineisto on kerätty vuosina 2019–2021 Jyväskylän Yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushankkeessa kahdeksasta keskisuomalaisesta alakoulusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 964 oppilasta ja 49 opettajaa. Tulokset osoittivat, että opettaja-oppilassuhteen läheisyys ei ollut yhteydessä oppilaan matematiikan taitoihin tai matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen 2. eikä 4. luokalla. Konfliktien havaittiin olevan negatiivisesti yhteydessä oppilaan matematiikan taitoihin sekä 2. että 4. luokalla, kun taas konfliktien ja matematiikkaan kohtaan koetun kiinnostuksen välillä ei havaittu yhteyttä. Konfliktien tai läheisyyden ei havaittu olevan yhteydessä matematiikan taitojen tai matematiikkaa kohtaan koetun kiinnostuksen muutokseen 2. ja 4. luokan välillä. Tulosten perusteella opettaja-oppilassuhteen laatu ei vaikuta olevan merkittävässä roolissa oppilaiden matematiikan taitojen tai matematiikka kohtaan koetun kiinnostuksen muutoksessa. Myös matematiikassa heikommin pärjäävillä ja matematiikasta vähemmän kiinnostuneilla oppilailla voi olla hyvä ja läheinen suhde opettajaansa. Opettaja-oppilassuhteen yhteyksistä taitojen ja motivaation kehitykseen tarvitaan kuitenkin vielä lisää tutkimusta. | fi |
dc.format.extent | 36 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | oppilaan matematiikkaa kohtaan koettu kiinnostus | |
dc.title | Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202402282178 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | läheisyys | |
dc.subject.yso | konfliktit | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |