Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUskali, Turo
dc.contributor.authorLaine, Julia
dc.date.accessioned2024-02-26T06:32:37Z
dc.date.available2024-02-26T06:32:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93652
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastellaan kestävän kulutuksen arvoja Trendi-lehden muotituotenostoissa. Tarkastelussa huomioidaan tuotenostoihin valitut muotimerkit ja tuotenostojen tekoprosessien tekijät, jotka vaikuttavat tuotteiden valintoihin. Aineisto koostuu kahdesta osasta. Tarkastelen muotituotenostoihin valittujen vaatemerkkien muutoksia kahdentoista Trendi-lehden tuotenostoja analysoimalla. Lehtien tuotenostojen analyysimenetelmänä käytän sisällön erittelyä. Tuotenostojen tekoprosesseja ja niiden muutoksia selvitän kahdella puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Analysoin haastatteluaineiston teemoittelemalla. Tutkielmani mukaan pikamuodin osuus kaikista Trendi-lehden tuotenostoista on vähentynyt. Suurimmillaan pikamuodin osuus tuotenostoista oli vuonna 2013. Jaottelin Trendi-lehden muotituotenostojen tekemiseen vaikuttavat tekijät viiteen pääteemaan, joita ovat toimituksen ja konsernin ohjeet ja arvot, kohderyhmä, journalistin ammattietiikka, ekonomiset syyt ja tuotteiden ominaisuudet. Muutoksia tuotenostojen tekoprosesseissa ja esitystavoissa oli tapahtunut Trendi-lehden muotisuhteessa, tuotteiden saavutettavuudessa, kestävyysajattelussa ja kestävän elämäntavan trendikkyydessä. Trendi-lehdessä on analyysini mukaan siirrytty kestävämpiin tapoihin. Tutkielmani tarjoaa konkreettisen esimerkin muotijournalismin kestävyyden kehityksestä. Tutkielmani kannustaa kestävän lifestyle- ja muotijournalismin tuottamiseen ja sen tutkimukseen.fi
dc.format.extent54
dc.language.isofi
dc.subject.othermuotijournalismi
dc.subject.otherlifestyle-journalismi
dc.subject.othertuotenostot
dc.subject.otherteemoittelu
dc.title"Etsi kirppareilta nyt näitä!" : kestävän kulutuksen arvot Trendi-lehden muotituotenostoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202402262117
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysokulutus
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysokestävä kulutus
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysomuoti
dc.subject.ysoarvot (käsitykset)
dc.subject.ysotrendit


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot