ACTing virtually - the impact of virtual reality on psychological processes in the context of social and communication anxiety : a comprehensive study on acceptance and commitment therapy
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvan intervention vaikuttavuutta virtuaalitodellisuutta (VR) hyödyntämällä sekä syventää ymmärrystä sosiaalisen ja kommunikaatioahdistuksen eli esiintymispelon psykologisista prosesseista yliopisto-opiskelijoilla. Interventio koostui kolmesta harjoituskerrasta, joissa käytettiin VR-teknologiaa. Tutkimus I (n = 76) selvitti psykologisen joustavuuden ja itsemyötätunnon roolia sekä psykologisen joustavuuden prosesseja, jotka voivat selittää sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja kommunikaatioon liittyvää ahdistusta. Tutkimuksessa II verrattiin interventioryhmää (VRACT; n = 37) kontrolliryhmään (WLC; n = 39) tarkastelemalla itsearviointimittareita, esiintymistehtävää ja kliinistä muutosta. Tutkimuksessa III selvitettiin VRACT-intervention vaikutusta psykologiseen joustavuuteen arjen tilanteissa ekologisen hetkellisen arvioinnin (EMA) avulla. Lisäksi tavoitteena oli tutkia niiden opiskelijoiden psykologisen joustavuuden muutosta, joilla tapahtui kliinisesti merkitsevä muutos ahdistusmittareissa (n = 8). Tutkimuksen I tulokset osoittivat, että korkea sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja kommunikaatioon liittyvä ahdistus oli yhteydessä matalaan psykologiseen joustavuuteen ja itsemyötätuntoon. Lisäksi havaittiin, että avoimuus ajatuksille ja tunteille, itsensä arvosteleminen ja liiallinen uskominen omiin ajatuksiin olivat tärkeitä tekijöitä mahdollisen sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja kommunikaatioon liittyvän ahdistuksen selittämisessä. Tutkimuksen II tulokset osoittivat, että hyväksymis- ja omistautumisterapiaa voidaan hyödyntää onnistuneesti VR-ympäristössä lyhyenä interventiona, joka vähentää merkitsevästi sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja kommunikaatioon liittyvää ahdistusta sekä edistää opiskelijoiden psykologista joustavuutta, hyvinvointia ja viestintätaitoja. Tutkimus III osoitti, että interventio edisti opiskelijoiden psykologista joustavuutta erilaisissa arjen tilanteissa. Opiskelijoilla, joilla havaittiin kliinisesti merkitsevä muutos ahdistuneisuudessa, psykologiset muutosprosessit vaihtelivat merkittävästi yksilöiden välillä.
...
The aim of this study was to examine the efficacy of delivering an acceptance and commitment therapy (ACT) intervention in virtual reality (VR) (VRACT) and to gain a deeper understanding of the psychological processes associated with social interaction and communication anxiety in university students. The intervention consisted of three exposure-based ACT sessions delivered via a VR head-mounted display. Study I (n = 76) examined the role of psychological flexibility and self-compassion, as well as the psychological subprocesses that may explain social interaction and communication anxiety. In Study II, a VRACT intervention group (n = 37) was compared to a waiting list control group (n = 39) with regard to self-reported measures, behavioral measures, and clinically significant improvements in anxiety. Study III explored the efficacy of the VRACT intervention (n = 37) in enhancing psychological flexibility in real-world contexts by using ecological momentary assessment (EMA). In addition, the third study aimed to explore the psychological flexibility processes of change involved in students who showed clinically significant improvements in anxiety measures (n = 8). The results of Study I confirmed that a higher level of social interaction and communication anxiety was associated with lower levels of psychological flexibility and self-compassion. Moreover, the study demonstrated that openness to experiences, self-judgment, and over-identification are important factors in explaining social interaction and communication anxiety. The findings of Study II showed how ACT can be successfully delivered in VR as a brief, automated intervention to significantly reduce self-reported social and communication anxiety, as well as to improve the psychological processes, well-being, and communication skills of students. Study III expanded on the previous findings by demonstrating the efficacy of VRACT in increasing students’ psychological flexibility over time and across contexts using EMA in their daily lives. In addition, the results revealed that, even when trained with the same intervention, the processes of change vary significantly between individuals. This highlights the importance of treating each person as a unique individual.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9923-0ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Gorinelli, S., Gallego, A., Lappalainen, P., & Lappalainen, R. (2022). Psychological Processes in the Social Interaction and Communication Anxiety of University Students : The Role of Self-Compassion and Psychological Flexibility. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 22(1), 5-19. Full text
- Artikkeli II: Gorinelli, S., Gallego, A., Lappalainen, P., & Lappalainen, R. (2023). Virtual reality acceptance and commitment therapy intervention for social and public speaking anxiety : A randomized controlled trial. Journal of Contextual Behavioral Science, 28, 289-299. DOI: 10.1016/j.jcbs.2023.05.004
- Artikkeli III: Gorinelli, S., Gallego, A., Lappalainen, P., Muotka, J., & Lappalainen, R. (2023). The impact of virtual reality-based acceptance and commitment training on psychological flexibility in everyday contexts: An ecological momentary assessment study. Submitted manuscript.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [836]
- Väitöskirjat [3546]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Virtual reality acceptance and commitment therapy intervention for social and public speaking anxiety : A randomized controlled trial
Gorinelli, Simone; Gallego, Ana; Lappalainen, Päivi; Lappalainen, Raimo (Elsevier BV, 2023)Virtual reality (VR) offers new and flexible ways to provide psychological interventions. The aim of this study was to develop and investigate the effectiveness of a VR intervention based on acceptance and commitment therapy ... -
Act, accept and be mindful : evaluation of three technology- and internet-delivered psychological interventions for mood and well-being
Lappalainen, Päivi (University of Jyväskylä, 2015) -
Supported Web-Based Acceptance and Commitment Therapy for Older Family Caregivers (CareACT) Compared to Usual Care
Lappalainen, Päivi; Pakkala, Inka; Lappalainen, Raimo; Nikander, Riku (Routledge, 2022)Objectives: The objective of the present study was to investigate whether an acceptance and commitment therapy (ACT)-based web-intervention (Group 1, CareACT), or a standardized rehabilitation in a rehabilitation center ... -
The Roles of Adherence and Usage Activity in Adolescents' Intervention Gains During Brief Guided Online Acceptance and Commitment Therapy
Hämäläinen, Tetta; Kaipainen, Kirsikka; Keinonen, Katariina; Lappalainen, Päivi; Puolakanaho, Anne; Lappalainen, Raimo; Kiuru, Noona (Springer, 2023)OBJECTIVE This study investigated the roles of adherence and usage activity in adolescents’ (n = 161) gains during a 5-week web intervention program based on acceptance and commitment therapy (ACT). METHOD Program ... -
ACTing for depressive symptoms : a longitudinal study of a brief 4-session acceptance- and value-based intervention for symptoms of depression
Kohtala, Aino (Jyväskylän yliopisto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.