Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorParviainen, Piia
dc.contributor.authorKivelä, Vilja
dc.contributor.authorMalmström, Sandra
dc.date.accessioned2024-01-23T12:12:48Z
dc.date.available2024-01-23T12:12:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92980
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan osaksi leikkiä, joka on lapsille luontainen tapa oppia. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä hyödynsimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineistomme koostui VUOKKO-pitkittäistutkimuksen videoaineistosta, josta valikoimme yhteensä 11 videota, jotka sisälsivät erilaisia kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisiä leikkitilanteita. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 14 kasvattajaa ja 58 lasta, kahdeksasta varhaiskasvatusyksiköstä. Tutkimuksessa selvisi, että kasvattajien ja lasten välisessä vuorovaikutuksessa leikissä ilmenee matematiikkaa. Kasvattajat toivat matematiikan osaksi leikkiä ja aineistossa ilmeni runsaasti erilaisia matemaattisiin taitoihin liittyviä ilmauksia. Kasvattajien välillä oli kuitenkin eroavaisuuksia matematiikan käyttämisessä ja välillä matematiikalle otollisia tilanteita ei hyödynnetty. Myös eri leikkien välillä oli eroavaisuuksia, miten paljon matematiikkaa ilmeni. Rakenteluleikissä matematiikkaa ilmeni vähiten ja lautapeleissä eniten. Tulosten avulla saatiin tietoa matematiikan hyödyntämisestä leikissä ja saadun tiedon myötä voidaan kehittää matematiikan opetusta ja varhaiskasvatuksen koulutusohjelmia.fi
dc.format.extent37
dc.language.isofi
dc.subject.othervarhaiset matemaattiset taidot
dc.subject.otherleikki
dc.titleMatematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202401231471
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoleikkiminen
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysolapsen kehitys
dc.subject.ysokasvattajat
dc.subject.ysooppiminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot