Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa
Kaupankäynti on siirtynyt viime aikoina hyvin nopeasti verkkoympäristöihin,
nopean teknologisen kehittymisen seurauksena. Verkkokaupat ovat loistava
ympäristö saada kuluttajat tekemään ylimääräisiä impulssiostoja, koska kuluttajille
on vaivatonta tarjota ostoärsykkeitä ja ostaminen on heille helppoa ja nopeaa.
Impulssiostaminen tulee tulevaisuudessa olemaan myynnin kannalta selkeä
kilpailuetu verkkokauppiaille. Myös flow on seikka, jota kuluttajat vaativat
nykyään verkkosivuilta, koska se tarjoaa miellyttävän asiakaskokemuksen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaikuttaako flow-kokemus
impulssiostamiseen verkkokaupassa ja kuinka verkkokauppiaat voisivat hyödyntää
enemmän flow-kokemusta ja impulssiostamista liiketoiminnassaan.
Tutkimusongelmiin vastaukset selvitettiin toteuttamalla kirjallisuuskatsaus,
joka käsittelee flow’ta sekä impulssiostamista.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä,
Laddering-haastattelulla. Laddering-haastatteluiden pohjalta syntyi
lukuisia arvoketjua, joista muodostettiin visuaalisia arvokarttoja, joista ilmenee,
millaisia tärkeitä ominaisuuksia kuluttajat kaipaavat verkkokaupalta ja miksi,
sekä mitä arvoa ne heille tarjoavat. Tutkimuksen tuloksena arvokarttoihin koodattiin
teoreettisen viitekehyksen avulla flow’hon ja impulssiostamiseen vaikuttavat
tekijät ja rakenneosat, joista selviää onko flow’lla vaikutusta impulssiostamiseen
ja toisinpäin.
Arvokarttojen ja teoriaosuuden avulla tutkimuksesta selvisi, että flow vaikuttaa
osaltansa impulssiostoihin. Yleisin tähän vaikuttava tekijä on, että kuluttajat
kokevat verkkosivujen olevan tarpeeksi helppokäyttöiset ja selkeät.
Verkkokauppojen suunnittelijoiden on tulevaisuudessa kiinnitettävä
huomiota, että verkkosivut ovat selkeitä, luotettavia, helppokäyttöisiä ja, että
tuotteista ja palveluista on saatavilla tarpeeksi tietoa, koska ainoastaan tämänkaltaiset
sivut kiinnostavat kuluttajia ja saavat heidät vierailemaan sivuilla useammin
ja kauemmin.
...
Recently, trading and business has moved to an online environment as a
result of rapid technological development. Online stores are a great environment
to get consumers to make additional impulse purchases. The reason being
that it’s very easy to offer different buying stimulus to consumers, along with
the fact that purchasing in online stores is quick and easy for them as well. In
future impulse buying will be a clear competitive advantage for online retailers.
Consumers also demands flow experience from the websites because it provides
a pleasant customer experience.
The purpose of this study is to find out if flow experiences have an influence
on impulse purchasing via online stores, and how online merchants could
exploit flow experiences and impulse purchasing more in their daily business.
Implementing a literature review examining flow and impulse purchasing
solved the research problems. The empirical part of the research was carried out
using a qualitative research method with a laddering interview.
Numerous value chains were formed trough the laddering interview. Later,
these value chains were coded into visual value maps. As a result of the research,
the value maps were encoded again with the factors and components of
flow and impulse purchasing by using the theoretical framework as support.
The value maps and the theoretical part of the study revealed that flow
does have an influence on impulse purchasing. The most common factors affecting
impulse purchasing are the consumer’s perception that the web site is
clear, and especially, the consumer’s perception of ease of use of the online
store.
In the future, online store designers will have to pay attention to the fact
that websites are perceived as clear, reliable, easy to use and that there is
enough information available on the products sold and the services provided.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Paitsijäämisen pelon (FoMo) vaikutus ostoimpulsiivisuuteen verkkoyhteisössä
Kotaniemi, Johanna (2021)Paitsijäämisen pelko (FoMo) on ajankohtainen ilmiö, ja sen tutkimiseen on ryhdytty markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen tieteenalalla viime vuosien aikana. Ilmiö liitetään vahvasti sosiaalisen median käytön lisääntymiseen, ... -
Online antecedents for young consumers’ impulse buying behavior
Nyrhinen, Jussi; Sirola, Anu; Koskelainen, Tiina; Munnukka, Juha; Wilska, Terhi-Anna (Elsevier, 2024)Acting on a sudden urge to purchase something without a prior intention or plan to do so and without considering its long-term effects is regarded as impulse buying behavior. The convenience and automatization of online ... -
Väriyhdistelmien vaikutus havaittuun käytettävyyteen verkkokaupoissa
Pääkkönen, Noora (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia väriyhdistelmien vaikutusta verkkokauppojen havaittuun käytettävyyteen. Tutkimusta varten rakennettiin neljä versiota kuvitteellisen verkkokaupan etusivusta, joissa ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
Hietikko, Kim (2018)Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ... -
Käyttöliittymösuunnittelun perusperiaatteet verkkokaupoissa
Vänskä, Sini (2019)Käyttöliittymä on ihmisen käyttämän teknologian osa, jonka avulla ihminen pyrkii saavuttamaan päämääränsä ja erittelemään ongelmaansa. Käyttöliittymäsuunnittelu on osa käyttökokemuksen suunnittelua, jolla pyritään vaikuttamaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.