Oppimisanalytiikan ilmentymistä ja haasteista
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmassa tarkastellaan oppimisanalytiikan ilmentymiä ja haasteita pedagogisessa ja teknisessä mielessä. Tutkittuja ilmentymiä ovat erilaiset oppimisanalytiikan metodit, toimijoiden roolit, erilaiset tietojärjestelmät ja tietotekninen perusta. Tutkittuja haasteita on oppimisanalytiikan tarkoituksenmukainen hyödyntäminen, tietojärjestelmien standardointiin liittyvät haasteet ja suunnitelmallisuuden haasteet. This thesis examines the manifestations and challenges of learning analytics from
both pedagogical and technical perspectives. Explored manifestations include various methods of learning analytics, the roles of different stakeholders, roles of information systems, and the technological foundation. Investigated challenges encompass the effective utilization of learning analytics, issues related to the standardization of information systems, and challenges associated with systematic planning.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhteinen ymmärtäminen koulutuksessa ja työssä : kontekstin merkitys ymmärtämisessä opiskelijaryhmän ja työtiimin keskusteluissa
Valleala, Ulla Maija (Jyväskylän yliopisto, 2006)Ulla Maija Valleala tutki väitöskirjassaan, miten kahden avoimen yliopiston opiskelijaryhmän ja nuorisotyöntekijätiimin on mahdollista oppia tuloksellisemmin yhteisen ymmärryksen avulla. Oppiminen edellyttää ymmärrykseen ... -
Automatic Content Analysis of Computer-Supported Collaborative Inquiry-Based Learning Using Deep Networks and Attention Mechanisms
Uribe, Pablo; Jiménez, Abelino; Araya, Roberto; Lämsä, Joni; Hämäläinen, Raija; Viiri, Jouni (Springer International Publishing, 2020)Computer-supported collaborative inquiry-based learning (CSCIL) represents a form of active learning in which students jointly pose questions and investigate them in technology-enhanced settings. Scaffolds can enhance CSCIL ... -
Oppimisanalytiikan hyödyt oppimiselle moderneissa verkko-oppimisympäristöissä
Toitturi, Mikko (2020)Oppimisanalytiikka on tieteenala, jossa oppilaiden verkko-oppimisympäristössä tuottamaa dataa analysoidaan opetuksen ja oppimisen kehittämiseksi. Sen ennustetaan tuovan paljon hyötyjä oppilaiden ymmärrykseen, taitotasoon, ... -
Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio
Mertala, Pekka (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Tässä kriittisessä esseessä luon yleiskatsauksen koulutuksen digitaalisen datafikaation erilaisiin muotoihin ja merkityksiin erityisesti kotimaisessa kontekstissa. Esseessä käyn läpi datafikaation suhdetta muihin koulutusta ... -
Explainability in Educational Data Mining and Learning Analytics : An Umbrella Review
Gunasekara, Sachini; Saarela, Mirka (International Educational Data Mining Society, 2024)This paper presents an umbrella review synthesizing the findings of explainability studies within the EDM and LA domains. By systematically reviewing existing reviews and adhering to the PRISMA guidelines, we identified ...