dc.contributor.advisor | Onkila, Tiina | |
dc.contributor.author | Nousiainen, Niina | |
dc.date.accessioned | 2023-12-18T09:53:47Z | |
dc.date.available | 2023-12-18T09:53:47Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92386 | |
dc.description.abstract | Samalla kun yhteiskunta kamppailee monia viheliäisiä ongelmia, kuten
ilmastonmuutosta ja eriarvoisuutta vastaan, yritykset ottavat kantaa yhä enemmän
yhteiskuntapoliittisiin keskusteluihin. Kun yritys ottaa kantaa polarisoituvaan
sosiaaliseen, poliittiseen tai ympäristöongelmaan, sitä kutsutaan yritysaktivismiksi.
Yritysaktivismin tutkimusala on uusi ja se kaipaa pitkällä aikavälillä tehtyä
strategisen yritysaktivismin tutkimusta. Tämä tutkimus tarkastelee neljää
pohjoismaissa toimivaa yritysaktivistiyritystä eri toimialoilta: Finlayson, Oatly, Lush
ja Tony's Chocolonely. Tutkimuksessa kartoitetaan yritysten aktivismikannanottojen
ja yritysvastuuraporttien yhteyttä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, liittyvätkö
yritysaktivismin teemat yritysten vastuullisuusraportteihin ja -arvoihin, sekä
reagoivatko yritykset aktivismillaan ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin aiheisiin vai
pyrkivätkö yritykset aikaansaamaan muutosta muista lähtökohdista. Tulokset
osoittavat, että suurimmassa osassa aktivismikannanottoja, yritykset ottavat kantaa
asioihin, jotka mainitaan yrityksen arvoissa tai vastuullisuusraporteissa.
Tutkimuksessa kuitenkin huomattiin, että raporttiin saatetaan lisätä maininta
aiheesta vasta aktivismikannanoton jälkeen, etenkin, kun kannanotto on reagointi
äkilliseen yhteiskuntapoliittiseen ongelmaan. Tutkimuksessa todettiin myös, että
monia yritysten vastuullisuusarvoja ei ole vielä käytetty yritysaktivismin aiheena.
Yritysaktivismissa käytetty teemavalikoima oli monipuolinen, eniten yritykset
ottivat kantaa sosiaali- ja ympäristöteemoihin. Lisäksi tutkimus osoitti, että yritykset
sekä reagoivat yritysaktivismissaan ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin
että käynnistävät keskustelun itse. Tämä tarkoittaa, että aktivistiyritysten
kannanotot ovat luonteeltaan sekä reaktiivista että aloitteellisia. Päätelmänä
tutkimuksesta voidaan todeta, että strateginen yritysaktivismi hyödyntää yrityksen
vastuullisuusarvoja perustana yritysaktivismille. Strateginen yritysaktivismi luo
yhteiskunnallista muutosta sekä reagoimalla ajankohtaisiin aiheisiin, että tuoden
uusia aiheita yhteiskunnalliseen keskustelun keskiöön. | fi |
dc.description.abstract | As society struggles against many wicked problems like climate change and
inequality, companies are increasingly taking part in the sociopolitical discussions.
When a company takes a stance on a polarising socio-political or environmental
issue, it is called corporate activism. The research field of corporate activism is new
and lacking on research in strategic corporate activism conducted over a long period
of time. This research investigates four corporate activist companies from different
industries operating in the Nordics: Finlayson, Oatly, Lush and Tony’s Chocolonely.
The research investigates the connection between companies' activism statements
and corporate sustainability reports. The purpose of the research is to find out
whether the themes of corporate activism are related to the companies' sustainability
values. The aim is to also investigate whether the companies react to current social
issues with their activism or whether the companies initiate discussion with their
corporate activism. Research found that to the most part companies take a stance on
issues that are stated in their corporate sustainability reports. However, some issues
are added to the sustainability reports after the activism post, especially when the
statement is reacting to a sudden sociopolitical issue. It was also found that many
corporate sustainability values are yet to be utilised in corporate activism. The range
of themes used in corporate activism was varied, social and environmental themes
being the most used. In addition, the research showed that the companies both react
to current societal issues in their corporate activism as well as initiate change on their
own. This means that activist companies’ corporate activism is both reactive and
initiative in nature. To conclude, strategic corporate activism takes corporate
sustainability values as the basis for the corporate activism. Strategic corporate
activism creates social change both by reacting to current topics and by bringing new
topics to the centre of discussion. | en |
dc.format.extent | 76 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | corporate activism | |
dc.subject.other | strategic corporate activism | |
dc.subject.other | activist company | |
dc.subject.other | corporate social advocacy | |
dc.title | Strategic Corporate Activism in a Nordic Setting : Link Between Corporate Values and Activism | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202312188381 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yritysten ympäristöjohtaminen | fi |
dc.contributor.oppiaine | Corporate Environmental Management | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20425 | |
dc.subject.yso | yritykset | |
dc.subject.yso | yhteiskuntavastuu | |
dc.subject.yso | aktivismi | |
dc.subject.yso | enterprises | |
dc.subject.yso | societal responsibility | |
dc.subject.yso | activism | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |